Kan het dat je maag weer aan bepaald voedsel moet wennen als je die dingen al een tijd niet meer eet?

Bijvoorbeeld iets waar best veel vet in zit,of suiker of allebei?
Omdat je er anders last van krijgt,misselijk word enz
Bij mij lijkt dat zo met verschillende dingen de laatste tijd maar ik krijg dan reacties dat het in me hoofd zit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik weet wel dat bijvoorbeeld iemand die vegetarisch is geweest langzaam moet opbouwen met vlees eten. Iets met enzymen om het te kunnen verteren, die je lichaam weer moet aanmaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou dus kunnen?
Vandaag ben ik al de hele dag misselijk en ik heb echt last van me maag,en dan krijg ik verder niks weg.
Alleen thee,dat schiet niet op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik word ook misselijk van vet,ik probeerde een dun laagje roomboter,ik krijg er echt last van.
Misschien doordat ik altijd light-produkten gebruikte,ik vind het ook echt vies,de smaak van iets vet.
Amadea
10 jaar geleden
Niet alleen je maag, maar ook je geest en je ogen! Misschien maakt de tekst op http://www.proud2bme.nl/Proud2Live/Wennen_aan_je_lijf_en_een_eetstoornis je dat duidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Amadea,ik ken proud2Bme
wel hoor,daar heb ik al veel aan gehad.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het is niet alleen de maag, maar ook de darmflora. Die past zich aan aan het voedsel dat je eet. Als je tijdenlang alleen voedsel A eet en nooit voedsel B, zullen de darmbacteriën die op voedsel A kunnen leven zich flink vermeerderen, en zullen de bacteriën die voedsel B nodig hebben vrijwel uitsterven. Slechts hier en daar zal je nog een enkele uitgehongerde B-bacterie kunnen vinden. Als je dan voedsel B gaat eten, hebben de darmen daar moeite mee. Ze missen de hulp van de B-bacteriën. Pas na enkele dagen hebben de paar overgebleven B-bacteriën zich zodanig vermeerderd dat ze met genoeg zijn om te kunnen helpen met het verteren van voedsel B. Dan zijn de problemen voorbij.
Ritsuka
10 jaar geleden
Goede uitleg :)

Antwoorden (1)

het zit niet in je hoofd. mensen hebben de neiging om dingen die ze niet kunnen verklaren toe te wijzen aan "het zit tussen je oren", maar in feite zit dat nou net bij henzelf tussen de oren.

nou, dat eten:
- vet en suiker
Wat betreft vet is er een dagelijkse aanmaak gal die in verhouding dient te staan met een ingenomen hoeveelheid vet. Nu hoeft dat natuurlijk niet precies te kloppen, anders komt iedereen in de problemen. Nu is het zo dat iedereen een soort ritme heeft, en je hoeft het ook niet op dezelfde tijdstippen te eten, daarvoor hebben we tenslotte de galblaas. Zodra vet vanuit de maag richting darm gaat voelt de darm dat daar vet bijzit, en knijpt de galblaas samen. hoe meer vet, hoe meer gal dat er vanuit de galblaas in de darm zal komen. Als je nu je patroon veranderd, ingrijpend, dan kom je ofwel gal te kort, of je houdt over. vooral dat eerste kun je last van krijgen, in de vorm van diarrhee, buikpijn, opgeblazen gevoel. Na een paar dagen is je darm / gal etc wel gewent aan het nieuwe ritme, dus geen zorgen.
Wat betreft suiker, in de darm treed er geen probleem op als de inname ligt tussen 0 gram en 2 kilo. Maar als je veel suiker eet, of een tijdje koolhydraat-arm hebt gegeten, kun je er behoorlijk moe van worden, misschien een beetje misselijk, draaierig (hypo-gevoel). thats it