Dat kan heel goed en is ook nog eens gezond ook.
Je moet het echter niet in de koelkast bewaren, want dan wordt het te hard om te kunnen smeren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Kies bij voorkeur een biologische variant zonder conserveermiddelen. En kies niet voor ontgeurde cocos.
Die is bewerkt, en dat maakt het er niet gezonder op.

Indien je het als ontbijt op zuurdesembrood smeert, met een gebakken biologische eitje er op, heb je voorlopig geen honger meer en veel energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal op één kleinigheidje na. Kokosolie van biologische kwaliteit wordt met stoom ontgeurd en niet met chemicaliën. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Dat laatste wist ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo leren we toch van elkaar? En ik ben blij dat ik niet de enige ben die op dat geneuzel over 'slecht' verzadigd vet inga.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt.
En ik leer ook graag bij. Lees jouw antwoorden met betrekking tot voeding dan ook altijd met grote belangstelling. Verder trap ik liever niet in de voeding propaganda en denk ik liever zelf na of iets gezond is of niet. En wat mij betreft is cocosvet een van de beste voedingsmiddelen op deze aarde. Gelukkig ben jij ook wakker!

Andere antwoorden (4)

Tuurlijk. Met kokosvet kan je alles doen wat je met een vet zou kunnen doen. Van frituren tot smeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de kokosboter ook gewoon buiten de koelkast bewaren. Op die manier is hij altijd te smeren (op brood bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het op brood smeren. Kokosvet is verzadigd vet. Vergelijkbaar met varkensvet. Niet echt supergezond dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal je verbazen maar de plantaardige kokosolie bestaat voor een veel hoger percentage uit verzadigde vetzuren dan varkens- en rundvet, die voor ongeveer de helft uit onverzadigde vetzuren bestaan. Kokosolie is uitermate stabiel en heeft ontstekingsremmende eigenschappen, in tegenstelling tot het tegenwoordig zowat doodgezwegen linolzuur, waar we in de afgelopen halve eeuw vrijwel letterlijk mee doodgevoerd zijn. Vooral de geharde varianten van meervoudig onverzadigde vetzuren zijn superslecht voor je gezondheid.
Je kunt een soort chocoladepasta van kokosolie maken door het te mengen met cacao en suiker, honing of stevia, als je de koolhydraten beperkt wilt houden. Maar ook als vervanger van boter en zeker van margarine is het zeer geschikt. Neem wel biologische kwaliteit. Die is gegarandeerd niet gehydrolyseerd, terwijl eventuele ontgeuring met stoom gedaan wordt en niet met chemicaliën. Het is geen goedkope olie maar door de stabiele eigenschappen en de lage vloeibaarheid erg zuinig in gebruik.