Hoe houd je de calcium/ fosfor balans in de gaten?

De calcium fosfor gehalte is namelijk 2:1.

Hoe houd je dit in de gaten dat je de juiste hoeveelheden binnen krijgt, want als je kijkt naar wat we eten bevat bijna all het eten behalve sommige groenten meer fosfor dan calcium.

Dat zou dus betekenen dat bijna ieder mens behalve de vegetariers aan een calcium tekort leiden.
En natuurlijk klinkt dit absurd, vandaar dat ik hier ook meer duidelijkheid over wil.

En van melk heb ik juist gelezen dat het slecht is voor goeie calcium opname omdat het veel fosfor bevat,

Weet jij het antwoord?

/2500

Het gaat om de verhouding. Vermijdt cola want dat bevat veel onnatuurlijke fosfor. En eet groente en fruit, want dat bevat kalium en magnesium. Magnesium is heel belangrijk voor opname van calcium. Teveel mensen in Nederland hebben een tekort aan magnesium en een teveel aan calcium in ons voedingspatroon. Calcium verdringt overigens magnesium uit je lichaam. Dus voor een tekort aan calcium hoef je over het algemeen geen zorgen te maken. Calcium uit melk is inderdaad slecht opneembaar omdat het calciumcarbonaat bevat. Betere calcium halen uit zure melkproducten zoals kwark of yoghurt ipv melk. Of

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100