hoe komt men aan vitamine b 12 tekort?

Mijn dokter zegt dat het komt door te piekeren meer moet ontspannen sporten maar geloof hem niet. Ik eet goed eieren vlees ,volkoren brood ,groenten .en toch krijg ik terug een tekort aan vitamine 12.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dokters zijn ook maar mensen die zich al eens kunnen vergissen en zéker niet alwetend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga snel naar een nieuwe huisarts, want deze weet er blijkbaar totaal niets vanaf. Piekeren en weinig sporten zorgt niet voor een B12-tekort, een B12-tekort komt door te weinig voedsel met B12 erin, een verstoorde opname of een verstoorde uitscheiding.
Overigens maakt het voor je B12 niet uit of je groenten en volkoren brood eet, want daar zit geen B12 in (maar het is wel om andere redenen heel gezond natuurlijk!). B12 zit alleen in dierlijke producten (vlees, vis, ei, zuivel) en producten waar B12 aan toegevoegd is (sommige sojamelk/yoghurt, sommige vleesvervangers).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er moet nu onderzocht worden waardóór het B12-tekort ontstaan is, want het lukraak proberen op te lossen zonder de oorzaak te weten, kan zorgen dat het probleem opgelost lijkt terwijl de schade in je lichaam ondertussen verder gaat.
Zoek een andere huisarts of laat je door je eigen huisarts doorverwijzen naar een internist. Hoeveel vlees, vis, ei, melk, yoghurt, kwark, kaas, vleesvervangers, sojamelk en sojayoghurt eet je per dag? @Jfgadell: Huisartsen hebben over het algemeen maar een beperkte kennis van B12 en het komt wel vaker voor dat ze een verkeerde advies geven. Dus er standaard vanuit gaan dat wat de huisarts zegt wel zal kloppen, is niet per definitie verstandig.

Antwoorden (4)

Bij is de oorzaak dat al mijn vitaminen b12 wordt afgebroken in het lichaam.
Ik kan zoveel als ik wil ijzerhoudende produkten eten het blijft laag.
Ijzertabletten of ijzerinjecties is dan de enige mogelijk nog.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als jij voldoende ijzerhoudende produkten eet ligt het probleem ergens anders.
Schrijf je dagelijkse eetpatroon eens op van een maand en ga hiermee naar je huisarts.
Dan heb je deze klacht goed onderbouwd en moet hij hier serieuzer mee omgaan
12 jaar geleden
Mogelijke oorzaak vitamine B12-tekort

Een vitamine B12-tekort kan veel verschillende oorzaken hebben:

Pernicieuze anemie.
Dit is een bepaalde vorm van bloedarmoede die ontstaat als gevolg van een auto-immuun ziekte van het maagslijmvlies. Door deze auto-immuun ziekte produceert de maag niet of nauwelijks 'intrinsic factror'. Dit stofje is echter belangrijk voor een goede opname van vitamine B12 in de dunne darm. Vanwege een tekort aan intrinsic factor kan vitamine B12 dus niet opgenomen worden. Pernicieuze anemie wordt elders op deze site uitgebreid besproken.
Infectie met de Helicobacter pylori-bacterie.
Deze infectie kan de oorzaak zijn van een van een atrofische maagontsteking. Hierbij is de slijmvlieslaag aan de binnenkant van de maag veel dunner dan normaal, waardoor minder intrinsic factor door de maag wordt geproduceerd. Dit stofje is echter belangrijk voor een goede opname van vitamine B12 in de dunne darm.
Een verminderde inname van vitamine B12.
Dit komt met name voor bij alcoholisten en bij veganisten/vegetariërs (mensen die geen dierlijke producten/vlees eten).
Operatie laatste deel dunne darm.
Wanneer het laatste deel van de dunne darm (ileum) operatief verwijderd is of niet goed functioneert kan een vitamine B12-tekort ontstaan. Vitamine B12 wordt namelijk via de wand van het ileum door het lichaam opgenomen.
Bacteriële overgroei in de dunne darm.
Hierdoor wordt vitamine B12 minder goed opgenomen door het lichaam.
Maagoperatie waarbij (een groot deel) van de maag verwijderd wordt. Het maagslijmvlies produceert dan niet voldoende intrinsic factor, waardoor vitamine B12 niet goed wordt opgenomen.
Medicijngebruik.
In zeldzame gevallen kan een vitamine B12-tekort ontstaan als gevolg van medicijngebruik.
Verminderde maagzuurproductie.
Bij ouderen kan de productie van maagzuur afnemen. Hierdoor kan vitamine B12 minder goed opgenomen worden. Ouderen hebben daardoor vaker een vitamine B12-tekort.

In de volksmond worden de termen 'pernicieuze anemie' en 'vitamine B12-tekort' nogal eens door elkaar gebruikt. Officieel spreekt men alleen van pernicieuze anemie als het vitamine B12-tekort veroorzaakt wordt door een auto-immuun ziekte van het maagslijmvlies (auto-immuun gastritis). In alle andere gevallen spreekt met van ‘vitamine B12-tekort’.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een B12 tekort kan o.a. ook veroorzaakt worden door het slikken van maagbeschermers zoals Omeprazol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijke oorzaken van een vitamine B12-tekort zijn:

* Verminderde opname uit voedsel, doordat het dieet te weinig producten bevat met vitamine B12 of foliumzuur, of doordat het lichaam vitamine B12 en foliumzuur niet goed opneemt vanuit de darmen

* Een toegenomen uitscheiding via de nieren van vitamine B12 of foliumzuur bijvoorbeeld als gevolg van overmatig alcoholgebruik of het slikken van bepaalde medicijnen

* Een toegenomen behoefte van vitamine B12 of foliumzuur, zoals tijdens de zwangerschap.

Of je een vitamine B12 tekort hebt, is aan te tonen met een test. Wil je meer weten over deze test? Klik dan hieronder op de link bij 'bronnen'.