Een klein deel gaat direct naar de cellen voor directe energie.
Een klein deel wordt opgeslagen in de spieren in de vorm van glycogeen. De glycose wordt zeg maar aan elkaar geplakt.
Het grootse deel wordt opgeslagen in de lever in de vorm van glycogeen.

Als de glycogeenvoorraad van de lever vol zit wordt het opgeslagen als vet. Bij gezonde personen met een "gezond" eetpatroon is dit maar een heel erg klein deel wat omgezet wordt in vet. Maar het komt dan in het bloed terecht als triglyceriden en wordt dan opgeslagen als lichaamsvet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet.

Glucose is niet op te slaan in ons lichaam, daarvoor moet het eerst omgevormd worden tot glycogeen:

Glucose wordt echter niet als zodanig opgeslagen maar wordt omgezet in glycogeen, een polymeer van glucosemonomeren dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen (ongeveer 100 gram). Glucose is zelf niet geschikt voor opslag in het lichaam omdat het in de monomere vorm de osmotische waarde van de cel sterker verhoogt dan in de polymere vorm van glycogeen. Bij een tekort aan glucose in het lichaam kan glucose ook gemaakt worden via de gluconeogenese.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Glucose wordt echter niet als zodanig opgeslagen maar wordt omgezet in glycogeen, een polymeer van glucosemonomeren dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen (ongeveer 100 gram). Glucose is zelf niet geschikt voor opslag in het lichaam omdat het in de monomere vorm de osmotische waarde van de cel sterker verhoogt dan in de polymere vorm van glycogeen. Bij een tekort aan glucose in het lichaam kan glucose ook gemaakt worden via de gluconeogenese.
fremar