Bezig met afvallen - Kon de verleiding niet weerstaan, en nu?

Het zit zo: 16 jaar, 1,78 m, rond de 104 kilo. Ik ben al 3 weken aan het afvallen en ik hoop over een jaar mijn doel van 80 kilo bereikt te hebben. Alles ging prima tot gisterenavond. We aten wekelijks friet uit de frituur, maar omdat dat te vet is besloot ik sinds het afvallen voortaan ovenfriet te eten.

Heb ik gisteren dus gewoon ovenfriet op, maar daarna ging het mis. Ik had een verjaardag van een vriend waar ik met mijn ouders naartoe ging. Daar heb ik onder andere een half stuk taart op, een soort hotdog en een paar chipjes. Maar dat was nog niet alles. Zodra ik op de fiets naar huis zat, en mijn ouders waren nog op de verjaardag, had ik nog meer trek in iets. Ik kwam dus thuis en heb 4 tartaartjes staan bakken. Dat zijn ook weer 620 calorieën. Gisterenochtend was ik net zo blij omdat de weegschaal rond de 104 aangaf maar inmiddels zit ik alweer op de 105,2 en ik voel me verschrikkelijk schuldig.

Kan iemand me advies geven over hoe ik mijn motivatie terug kan krijgen en kan compenseren voor de fout die ik gisteren heb gemaakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
had je gedurende de dag wel genoeg gegeten dan? want als je al met een beetje honger naar zo'n verjaardag gaat, en je begint dan eenmaal met eten, dan kan je al snel zo'n gevoel hebben van 'laat maar, ik heb het nu toch al verpest' Het is maar 1 dag, dat zegt niks. Je bent echt niet 1,2 kilo vet aangekomen in een dag, dat is gewoon omdat je veel zoutige dingen hebt gegeten, dan houd je extra vocht vast
tinus1969
9 jaar geleden
De vraag is een beetje, of je wel het goede dieet volgt. Zo ben je 4 tartaartjes gaan bakken. Waarom? Omdat je zin had in vlees? Vlees/eiwit verzadigt goed; geeft dus de grootste kans dat je geen honger meer hebt en stopt met eten. Je lichaam lijkt zelf te vragen om iets verstandigs.
Overfriet daarentegen is vooral koolhydraten, en die verzadigen niet; je blijft dus hongerig. Taart idem dito; het verzadigt niet, je blijft hongerig.
tinus1969
9 jaar geleden
Aanvulling Ritsuka: De 1,2 kilo is inderdaad vooral vocht, maar je houdt vooral vocht vast als je veel koolhydraten eet, die als golycogeen wordt opgeslagen (glycogeen, zetmeel, etc trekken water aan).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is zelfs beter om nu en dan te zondigen want anders houd je het bijna niet vol. Maar niet meer dan 1x per week zou ik zeggen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Het is geen zondigen. Voedsel is gewoon voedsel, het is niet goed of slecht.
Ritsuka
9 jaar geleden
Het is nu wat later, hoe gaat het nu?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb een onwijs goede tip, waardoor je het volhoudt. Probeer elke week gezond te eten op twee momenten na. Je mag elke week twee geluksmomentjes hebben en smullen van iets minder gezonds. Zo heb je niet opeens onwijs grote hongeraanvallen.

Antwoorden (4)

Voel je niet schuldig, door het schuldgevoel ga je meer eten (en denk je, wat maakt het ook allemaal uit) en zo blijf je dus in een vicieuze cirkel. Gisteren was gisteren, vandaag is een nieuwe dag met nieuwe kansen, dus geen reden om op te geven. Je doet even 1 dag je best en huppa jij zit weer rond de 104! Jij bent nog hartstikke jong dus het gewicht zal er af vliegen en dan krijg je vanzelf meer motivatie! Je mag ook best af en toe even zondigen maar pak het altijd weer op en ga er niet te ver in, jij hebt nu allerlei dingen gehad, normaal zou je kunnen zeggen dat je 1 van deze dingen neemt. Bekijk het met een frisse blik en heb vertrouwen in jezelf, denk aan hoe gelukkig jij straks zal zijn en hoe lekker jij in je vel zal zitten, en weet ook als jij doorgaat met de manier van eten zoals je deed je elk jaar zwaarder wordt en het elke keer moeilijker wordt, dit is je kans, dit is jouw moment, je kunt dit echt!! Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi en waar antwoord +.
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thnx :)!
Misschien moet je ongesteld worden, dan houd je vaak meer vocht vast, en veel vrouwen hebben dat ook meer trek in bepaalde dingen. Val jezelf niet te hard. Ga niet iedere dag op de weegschaal staan, want per dag kan het al schelen + of -. Hou een vaste tijd in de week aan.
En van een enkele keer in de week, of een snoepje per dag, breng je echt je dieet niet in gevaar.
Zorg wel dat je een verstandig dieet volgt, dus jezelf niet uithongeren, want dan zit je met een jojoprobleem, en/ of heb je je stofwisseling voor de rest van je leven om zeep geholpen
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, ook een goede tip inderdaad van je dat hij/zij beter 1x per week kan wegen omdat het gewicht zo vaak schommelt.
anneliez
9 jaar geleden
oef ik ging er van uit dat ik een vrouw antwoord gaf, sorry
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, nja, als het een man is moet hij de eerste 2 regels maar even overslaan ;)
Stel (behalve je gewicht) een ander doel vast! Bijvoorbeeld een kledingmaat die je graag zou willen hebben, of een broek van 3 jaar terug die je weer aan wil kunnen.

Als je sport helpt het vaak ook om bewust te denken van: ''Ik verbrand NU calorieën!",
en dan kun je weer trots op jezelf zijn! :)

Heel veel succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste @Stephalicious, willen afvallen, goed bezig zijn en dan ... een valkuil heet dit... een feestje of verjaardag of een uitje, iig iets anders dat je uit je ritme haalt en terwijl je zo goed bezig bent..... Ohohoh ja wel schuldig zo schuldig voel jij je ... nee denk jij voel ik niet BEN ik!! al die patat en taart en tartaartjes oh wat lekker, en oh wat fout en nu 1,2 kilo weer ERBIJ !!

Kijk , je wilt hier een paar jaar over doen en kon na dat je zo goed bezig bent een keer niet tegen de verleiding!! nou so what!?! was het lekker? heb je er van genoten? dat bedoel ik, mooi toch het was lekker , dus de moeite waard, want als 't nou ook nog vies was, nee lekker.

Gewoon weer doorgaan, je oude ritme. Perfect iedereen gewone friet jij neemt ovenfriet en zo heb je vast nog meer oplossingen om toch mee te kunnen doen. Nou dan, het gaat toch hartstikke goed!?

...en nu?
Gewoon doorgaan dus , niks heel streng worden, als je op je normale manier weer verder gaat zit je weer zo in het ritme en gaan eerst die 1,2 kilo er zo weer af en dan nog meer! Prima, goed gedaan hoor!! wees blij en trots op jezelf want het is niet simpel , ik weet dat en GA DOOR, voor jezelf en niet voor een ander, nee voor jezelf!

Heel veel succes! en houd vol!!