Kun je te weinig calorieen de volgende dag inhalen?

Ik ben al een tijdje bezig met fitnessen en om die reden moet ik elke dag een x aantal calorieën per dag binnen krijgen voor het beste resultaat.

Nou lukt het me niet elke dag om precies het aantal calorieën te halen door dat ik niet elke dag bijvoorbeeld hetzelfde eet.

Stel voor dat ik bijvoorbeeld 2500 moet hebben en die dag 2000 heb gehaald, kan ik dat dan de volgende dag inhalen door 3000 te eten bijvoorbeeld? Want mij lijkt het niet dat je lichaam weet welke dag het is..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je aan fitness doet om af te vallen. Dus als je onder je limiet van 2500 komt is het toch alleen maar goed? Beetje raar om dan extra te gaan eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, mijn doel is om spiermassa te kweken en juist aan te komen
Ritsuka
9 jaar geleden
Je hoeft niet elke dag hetzelfde te eten met kcal, je doet ook niet elke dag hetzelfde aan beweging. Het gaat meer om het gemiddelde per week.

Het beste antwoord

In zekere mate kan dat wel, maar waarschijnlijk zal het lichaam ook minder calorieën verbranden wanneer het minder calorieën binnenkrijgt. Je slaapt dan bijvoorbeeld wat langer dan normaal of je fietst bijvoorbeeld wat minder soepel of wat langzamer dan normaal. Zo compenseert het lichaam dan weer het "gebrek" aan voldoende calorieën.

Zorg er in ieder geval voor dat je niet te veel calorieën binnenkrijgt. Één keer iets te weinig is minder erg dan (regelmatig) te veel calorieën binnenkrijgen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt maar ik fitness daarbij 3x per week intensief (ben geen bodybuilder maar doe wel dat soort oefeningen om in spiermassa aan te komen) dus dan zou het waarschijnlijk uiten in een wat mindere training sessie?
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk, of je bent wat eerder moe dan gewoonlijk en slaapt daardoor wat langer.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, dan ben je waarschijnlijk wat eerder moe bij je training.