Kunnen kinderen met ernstige pinda-allergie wel amandel- of cashewnootpasta eten?

De school van mijn kinderen heeft verzocht om helemaal geen pinda's naar school mee te geven (=pindakaas, snickers, traktaties met pinda's, etc). Daarom overweeg ik voor mijn kinderen over te stappen op andere notenpasta. Maar is dat dan wel veilig?

9 jaar geleden
1.7K
Amadea
9 jaar geleden
Vaak staat op die etiketten wel aangegeven dat er sporen van pinda's in kunnen zitten, omdat die in dezelfde fabriek verwerkt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn broer is allergisch voor pinda's en dus ook pindakaas, maar kan wel hazelnootpasta (Nutella enzo) eten en walnoten. Cashewnoten en amandel eet hij ook niet. Van alleen de geur van pindakaas wordt hij al niet lekker.
Er zijn ook gevallen dat kinderen (of volwassenen) heel erg allergisch zijn voor alle soorten noten, maar dat geldt soms ook voor melk, tarwe en appels. Het is natuurlijk niet zo dat je dat dan allemaal niet meer mee mag geven. Kinderen met een allergie weten van zichzelf wat ze wel en niet kunnen hebben. Snoep als snickers (maar ook een mars zonder pinda's) is nooit gezond. Trakteren kan heel makkelijk zonder pinda's. Je kunt de pindakaas gaan vervangen door hazelnootpast (een soort chocopasta), maar dat is voor je eigen kind weer minder gezond. In cashewnootpasta zit ook nog 8 a 10 procent pindakaas. Amandelpasta is schreeuwend duur. Een school kan niet van alle ouders verwachten om dat mee te geven in plaats van pindakaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je dat er kinderen op school zitten die zo allergisch zijn, dat ze al last krijgen als ze de pindakaas-boterham van een een ander kind ruiken? Dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon ander broodbeleg kiezen voor de overblijfdagen. Met tractaties lijkt het me niet zo moeilijk om rekening te houden met pinda- of notenallergie.
Poet
9 jaar geleden
Het gaat om direct levensbedreigende allergie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het zo serieus ik zou ik het vragen aan de ouders (via een leraar) Ik denk dat het geen probleem is, anders had het er wel bijgestaan.
Als er pinda's en pindakaas gegeten wordt is de kans aanwezig dat het een keertje fout gaat: iets aan een hand kan onbewust doorgeven worden.
Met een spoortje pinda in een andere notenpasta is dit kans bijna 0 en de hoeveelheid zeer klein.
Voor geur geldt hetzelfde, die is bij pindakaas zeer sterk, bij een notenpasta waar een spoortje pinda in zit niet aanwezig, hoewel het kind die notenpasta niet zal mogen eten, dan kan er teveel in zitten. Het kind met de allergie zal geen traktaties aan mogen nemen, het risico is te groot dat een ouder niet precies weet waar die mee bezig is. (een boterham pindakaas voor een ander kind op hetzelfde bord smeren is niet te controleren achteraf) Meestal hebben deze kinderen zelf een traktatie bij zich voor als er een feestje is.

Het beste antwoord

Vaak gaat een pinda-allergie samen met een allergie voor andere noten, maar niet altijd. Dat zou je dus moeten navragen bij de school, die dat weer kunnen navragen bij de ouders van dit kind.
Overigens is het heel goed dat de school dit zo regelt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op de verpakking zal staan dat er mogelijk sporen van andere noten of pinda's aanwezig kunnen zijn. Als je ernstige allergie hebt, kun je dat dus niet riskeren. Mocht een klasgenootje dus een boterham ruilen, dan kan dat gevaarlijk zijn.
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Móet dat er op staan? Anders gezegd: is het zeker pindavrij als het er níet op staat?
Ritsuka
9 jaar geleden
Het is nooit te garanderen ben ik bang