Op welke manier zorgt een teveel aan eiwitten in de voeding van peuters voor een hoger risico op overgewicht op latere leeftijd?

Ik kwam deze stelling tegen in een boekje over eten voor peuters, zo mag je niet te veel vlees of kaas geven en het liefst geen koemelk maar een aangepaste melkformule, om ervoor te zorgen dat het kind niet te veel eiwitten binnen krijgt. Nu vraag ik me dus af op welke manier eiwitten meer kans geven op overgewicht op latere leeftijd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
ik denk eerder dat een teveel aan kcal voor overgewicht zorgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Staat er duidelijk in dan het alleen overgewicht is? Ik kan me ook voorstellen dat te veel aan eiwitten belastend is voor de nieren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het boekje dat ik hier heb liggen staat "bijna alle kindjes eten 2 tot 3 keer te veel eiwitten, met risico op overbelaste niertjes en later meer kans op overgewicht". Dat overbelaste niertjes snap ik, daarom haalde ik het in mijn vraag ook niet aan. Ik begrijp alleen de link naar het overgewicht op latere leeftijd niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een stelling uit het boekje maar geven ze ook de bronnen waarop ze deze stelling baseren?
Hoe heet het boekje en wie is de uitgever?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het boekje komt van de voedingsdeskundigen van Nutricia, er staan geen bronnen in. Die sturen om de zoveel tijd een boekje van 'je kind is nu xx maanden' met voedingsadviezen er in. Ik weet dat Nutricia allicht reclame wilt maken voor hun eigen producten, vandaar dat ik er achter wil komen waar die stelling vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke dat was wat ik verwachte maar ik ben toch gaan kijken of ik de bron kon vinden.
En ik heb de publicatie gevonden waarmee deze stelling onderbouwd kan worden maar er wordt niet ingegaan op hoe dit zou werken.
http://ajcn.nutrition.org/content/early/2014/03/12/ajcn.113.064071.full.pdf

Het beste antwoord

Te veel eiwitten in de voeding , vooral in combinatie met te weinig koolhydraten, kan de aanleg van de darmflora sterk belemmeren. Een slechte darmflora heeft onder andere als gevolg dat je voedsel minder goed kan worden verwerkt, en dat is een van de mede-oorzaken van overgewicht (en uiteindelijk ook van diabetes type II). Bovendien zorgt overbelasting van de nieren op de lange termijn voor een hoge bloeddruk. Ook geef je gisten en schimmels meer kans, maar dat zal voor peuters nog niet zo spelen. Maar een gezonde darmflora begin je al jong in je leven aan te leggen.

Maar laten we eerlijk zijn, ondanks dat er heel veel onderzoek naar wordt gedaan, weten we nog steeds niet helemaal het fijne van de invloed van macronutrienten op ons gestel, en al helemaal weinig over de echte oorzaken van overgewicht op latere leeftijd. Het is niet helemaal 100 % "elk pondje gaat door het mondje" ; okee, in Dachau zaten geen dikke mensen, maar bij de een zet een pondje een verhipte stuk makkelijker aan dan bij de ander.

Ik heb nog vrij reent een onderzoek gelezen dat lijkt te wijzen op (over)gebruik van antibiotica op jonge leeftijd, de bijbehorende vernietiging van de darmflora en overgewicht en diabetes type II op latere leeftijd, dat buitengewoon plausibel klonk.

Kaas is trouwens niet alleen vanwege de melk, maar vooral ook vanwege het hoge zoutgehalte funest voor de nieren (en niet alleen van kinderen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou verwachten dat een slechte darmflora zorgt voor slechte opname en dus ondergewicht.
Volgens mij is het idee dat vooral mineralen en/of vitamines daardoor slecht op worden genomen waardoor het lichaam in een staat van tekorten komt en altijd in een soort van hongerstand blijft staan.
Mogelijk een reden waarom supplementen kunnen helpen bij afvallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen
Je bent naar mijn mening te stellig in je redenering dat hoge eiwitconsumptie mede leidt tot obesitas en en overbelasting van de nieren met als gevolg hoge bloeddruk.
In je tweede alinea gaaf je zelf al aan dat te weinig weten om dit soort causale verbanden te kunnen leggen. Wat heb je trouwens met kaas, kaas is funest voor de nieren?
De totale zoutinname is het probleem en dat staat slechts in de marge in verband met de zoutinname door kaasgebruik. De studies in je bron gaan vaak over onderzoek tussen groepen die al problemen hebben met overgewicht en diabetes, het is dan maar de vraag of deze verbanden ook geldig zijn voor gezonde personen met een normaal gewicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
weet ik , maar 2500 tekens geeft weinig ruimte voor nuance, en geen voor compleetheid.
Ook wat kaas betreft heb je natuurlijk gelijk, maar in een gezond voedingspatroon past het -helaas, helaas, het is mijn lievelingseten - slechts met mate juist vanwege het hoge vet- en zoutgehalte. :-( De vraag ging over overgewicht, vandaar ook de bronnen. Het ei van Columbus is op dat gebied helaas ng lang niet gevonden, er komt dagelijks nieuwe info bij en die wordt ook bijna dagelijks weer achterhaald of bijgeschaafd ; er is geen bijhouden aan. En vaak zien we wel (statistische) verbanden waarvan de causaliteit moeilijk te onderzoeken is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraagsteller vroeg specifiek naar wat het verband zou kunnen zijn (ik weet niet of dat dat al definitief is vastgesteld, en of dat dan ook definitief blijft) tussen eiwit en overgewicht, en de gegevens die we hebben lijken in deze richtingen te KUNNEN wijzen Het is geen definitieve eindconclusie ofzo. Hadden we die maar ;-)