Waar komt de suiker in roggebrood vandaan?

Ik keek laatst op de verpakking van roggebrood en zag dat er 6g suiker per sneetje in zit (bijna 3x zoveel als in gewoon brood) en vroeg me af waar dit vandaan komt. Bij de ingrediënten staat duidelijk dat er geen suiker aan toegevoegd is...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.8K
Amadea
9 jaar geleden
Dat heb je vermoedelijk gelezen op een pakje mueslibrood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=225

Het beste antwoord

De verwarring komt doordat het woord suiker twee verschillende betekenissen heeft:
- het ingrediënt suiker, gemaakt van suikerbiet, suikerriet of suikerpalm.
- de voedingsstof suiker, behorende tot de koolhydraten, meestal bedoelt men met suiker dan monosacchariden en disacchariden, zoals bij de voedingswaardetable op verpakkingen (dan staat er in de tabel hoeveel koolhydraten het bevat, en hoeveel daarvan suikers zijn). Soms wordt het woord suiker ook wel als synoniem gebruikt voor koolhydraat.

De voedingsstof suiker zit ook in andere ingrediënten dan in het ingrediënt suiker, bijvoorbeeld in fruit en melk. Er zijn merken roggebrood die wel het ingrediënt suiker toevoegen, maar als er op jouw verpakking bij de ingrediënten geen suiker staat, betekent het simpelweg dat er andere ingrediënten inzitten die de voedingsstof suiker leveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Roggebrood word gemaakt met basterdsuiker of melassestroop volgens deze recepten: http://allrecipes.nl/recepten/label-169/roggebrood-recepten.aspx
Dat is dus wel suiker. Lees de verpakking eens goed, suiker staat er vaak wel bij, maar onder een andere naam.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo staat het hier ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/roggebrood.383073

Toegevoegd na 6 minuten:
Het bevat van nature suiker trouwens, vond ik nog:

"Roggebrood wordt gebakken van gemalen of grof gebroken rogge zonder gist. Door de lange baktijd krijgt roggebrood de donkere kleur en zoete smaak. (door omzetting van zetmeel in suiker)."

Soms word er dus suiker toegevoegd, maar van zichzelf heeft het ook al suiker, door de bereidingswijze.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bolletje Fries roggebroo Natuurlijk gesneden roggebrood, zonder conserveermiddel Ingrediënten: Volkoren rogge, water, zout, voedingszuur (melkzuur), tarwezemelen. Dit is wat we op de verpakking staat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel 'er' natuurlijk
Amadea
9 jaar geleden
Het lijkt mij dat Ritsuka het over ontbijtkoek heeft. Daar wordt ook roggemeel bij gebruikt, maar dat is absoluut geen roggebrood.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord aangepast, excuses
Ritsuka
9 jaar geleden
Maar bovengenoemde recepten zijn voor roggebrood hoor, heb je de links wel bekeken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké van nature suiker dus, maar hoe kan het dan dat roggebrood je bloedsuiker spiegel minder laat pieken dan volkorenbrood? Daar zorgt suiker toch voor?
Ritsuka
9 jaar geleden
Er zitten ook zeer veel vezels in.
Het heeft een lagere GI (glycemische index) dan brood.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/glycemische-index.aspx
Er zijn in Nederland vele recepten met betrekking tot het bereiden van roggebrood. Veelal wordt roggebrood gezien als streekgerecht. Een streekgerecht ontstaat door de toevoeging van bepaalde (streek) ingrediënten. Ondanks dat er dus vele soorten roggebrood zijn, onderscheiden we twee hoofdsoorten:
Fries rogge brood , Gronings roggebrood. Brabants roggebrood.
Fries roggebrood wordt voornamelijk van gebroken roggekorrels gemaakt, terwijl bij de bereiding van het Brabants roggebrood gekozen wordt voor gemalen rogge.
Door de lange baktijd krijgt roggebrood de donkere kleur en zoete smaak. (door omzetting van zetmeel in suiker) Iedere streek in Nederland heeft zo zijn eigen soort roggebrood met zijn eigen receptuur en baktijd bij sommige merken wordt extra suiker of melasse toegevoegd, dit zal het hoge suiker percentage op het etiket van het door jou gekochte roggebrood zijn. Ik raad je aan om de etiketten eerst goed te lezen. Bolletje produceerd roggebrood zonder suiker.