Gemalen rijstvlokken niet goed oplosbaar in melk of water, wat kan ik doen?

Hallo,

ik heb onlangs "instant" zilvervliesrijst-vlokken gekocht bij de natuurwinkel, deze doe ik dan in de blender tot het poeder wordt zeg maar...

Daarna doe ik 300ml melk of water in mijn sport (shake)beker, doe ik er 50gr gemalen zilvervliesrijst in en een schepje eiwitpoeder met chocoladesmaak en schudden maar...

Maar het probleem is dat bijna al die gemalen rijst naar de bodem zakt van mijn beker.

Kan ik hier iets aan doen zodat de rijst goed oplost?

Echt verwarrend :|

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Ik denk, dat je zilvervliesrijstvlokken toch nog niet poederfijn genoeg zijn, en dus naar beneden zakken.
Als je je eiwitpoeder ook in een andere smaak als chocola kan krijgen, zou ik je shake voortaan maken met yoghurt en dan bijv. tropische vruchten of vanilleshake gebruiken.

En dan met een klein lepeltje oplepelen : je zult volgens mij nog véél meer het gevoel hebben 'gegeten' te hebben, en langer een vol gevoel houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk goed of je voorgekookte rijstvlokken hebt ; ze verkopen ze namelijk ook in de rauwe versie, en die zou je eerst moeten koken (en eventueel laten afkoelen) voor je ze koud bereidt.

Toegevoegd na 47 seconden:
(Sorry, te snel weggedrukt).

Als ze nu niet goed oplossen, zit het er dus dik in dat je rauwe rijstvlokken probeert te eten. Niet alleen verteert dat niet goed (vrijwel helemaal niet), ze lossen inderdaad ook niet goed op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen het zijn voorgekookte rijstvlokken, staat op de verpakking.....
Hoe "instant" is "instant"...?

Om rijst op te kunnen lossen in water moeten de zetmeelkorrels in de rijst éérst wateroplosbaar worden gemaakt, en dat doen ze o.a. met warmte. Dat doen ze in de fabriek voor je (denk ff aan mijn antwoord op je vraag over het zelf maken van de vlokken)
http://www.goeievraag.nl/vraag/rijstvlokken.333885
... maar net zoals met hybride auto's die 1 op 30 zouden moeten verbruiken, blijkt dat "instant" vaak minder "instant" is dan je had gehoopt.

Ik zou proberen, zoals in een andere antwoord wordt geadviseerd, om de vlokken nóg fijner te malen, en dan op te lossen in een kleine hoeveelheid warm water. Gebruik geen melk hiervoor, die bevat vet en zal het oplossen net wat moeilijker maken. Water ook niet te heet, anders maak je een onoplosbare pap. Als dat lukt, dan kan je aanvullen met koud water of melk en je eiwit toevoegen.
Je kan een beetje experimenteren met de temperatuur van het water en hoe fijn je de vlokken moet malen.

Ik hoop dat dit helpt.