Als ik de vorige avond veel gegeten heb, heb ik de volgende ochtend vaak een hongergevoel. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.7K

Antwoorden (4)

Je lichaam gooit tijdelijk de stofwisseling omhoog, om dat extra voedsel te kunnen verteren, daarom heb je vaak extra honger de dag daarna.

Het kan ook zijn dat je normaal gezien wat te weinig eet, en dat je stofwisseling op een lager pitje staat. Dat het 'vele eten' je stofwisseling meer op een normaal niveau brengt, waardoor je hongergevoel terugkeert.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat het ook te maken had met het uitrekken van je maag ofzo.
Ritsuka
9 jaar geleden
dat weet ik zo snel niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een maag rekt niet uit. Dat is een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan ik me haast niet voorstellen, kellykat. Ik bedoel met 'uitrekken' ook niet het 'groot blijven' na het eten, maar hij is wel even wat groter als je meer eten in je maag hebt toch?
Een beetje net als dat bij een zwangere vrouw haar buik 'uitrekt' en na de bevalling weer 'krimpt'. De buik wordt niet groter, maar 'rekt' wel mee.
Ritsuka
9 jaar geleden
hij word wel groter om al het eten te kunnen bevatten, maar dit krimpt zo weer zodra hij leeg is.
Als je echt heel veel hebt gegeten, kun je ook voelen aan je maag dat deze heel vol zit, het is net een ballon.
je lichaam verbrand alles weer als je gaat slapen dus het is logisch dat je de volgende ochtend honger hebt, dat heeft vrijwel iedereen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
je lichaam verbrand inderdaad altijd voeding.
Als je wat later op de avond nog eet (te veel) en dan de volgende morgen honger hebt komt dat door de koolhydraten e a suikers die je dan hebt gegeten. Zij verhogen je bloedsuikerspiegel die daarna weer daalt en weer om suiker vraagt, dus hongergevoel volgt! Ditzelfde gebeurt als je 's ochtends als ontbijt om bijv. 8 u een boterham eet heb je al best snel erna weer trek. Eet je ' s avonds als je trek hebt alleen maar eiwitten dus bijv. nog wat kipfilet, een ei of vis, en geen koolhydraten en andere suikers dan heb je de volgende morgen echt geen honger. Eet je als ontbijt alleen maar eiwitten , bijv lekkere omelet, dan heb je de hele dag geen honger. Koolhydraten en andere verkeerde suikers vragen om meer en zijn de honger in je lijf. Je bloedsuikerspiegel moet je wel op peil houden met het eten van gezonde complexe koolhydraten en fruit ( zijn goede suikers).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
maakt niet uit wat ik in de avond eet, ik heb gewoon weer honger in de ochtend hoor.
En een omelet vult bij mij niet goed.
Heel simpel: Omdat je van eten honger krijgt.
Dat is een bekend empirisch feit; hongerstakingen zijn makkelijk vol te houden, omdat na circa 1-2 dagen het hele gevoel van honger verdwijnt.

Waarom dat zo is, is voer voor discussie. De leukste speculatie is wat mij betreft, dat het een vorm van evolutionair aanpassing aan ons jagers-verzamelaars bestaan is. Mensen eten van nature niet drie keer per, of zelfs elke dag; mensen eten om de paar dagen heel veel, bijvoorbeeld als ze een mammoet hebben gevangen -die bederft en moet dus op; dus moet je dooreten. Alle vleeseters vertonen dit gedrag in meer of mindere mate, omdat voor hen eten niet voortdurend voorhanden is; koeien en andere grazers vertonen dit gedrag niet en eten de hele dag door.