Hoeveel energie kost het drinken van een blikje cola zero of light van 7 graden C, mede gelet op de benodigde opwarmingsenergie?

Als je een koud blikje drinkt dan zal dit energie opleveren door de suiker. Maar het zal ook energie kosten omdat de vloeistof tot lichaamstemparatuur zal worden opgewarmd in je lichaam. Bij suikervrije of lightproducten kan dat misschien zelfs betekenen dat het netto energie kost lijkt mij.

10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nagenoeg niet. Men zegt ook wel dat komkommer negatieve energie geeft: meer energie kost dan het oplevert. Ook dat is niet waar. En het maakt ook verschil of je de cola in één keer achterover slaat of in kleine slokjes drinkt. Kleine slokjes zijn natuurlijk behoorlijk snel warm na aanraking met alle andere warme maaginhoud.
Poet
10 jaar geleden
Of de energie snel of in kleine hoeveelheden aan je maag wordt onttrokken zou niet uit moeten maken voor de totale hoeveelheid energie die aan je lichaam wordt onttrokken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Wanneer je de cola in 1x achterover slaat hoef je het blikje maar 1x op te tillen. Doe je het in 10x dan betekent dat dus 9x extra tillen, maar in steeds lichtere gewichten. Het zal niet veel verschil zijn, maar er *is* een verschil ;-)
Poet
10 jaar geleden
Het effect van tillen en kantelen valt wellicht weg tegen het verlies aan effect doordat de cola al wat opwarmt tijdens het drinken. Misschien gaat die van 7 naar 10 graden in die tijd zodat de gemiddelde temperatuur daartussenin ligt

Het beste antwoord

Ik kan even geen bron vinden van de specifieke warmtecapaciteit van cola, maar deze zal niet veel verschillen van water.

Om 33 cl water (cola) op te warmen van 7 naar 37 graden kost dat: 41,4 kJ
(Bron: http://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm )

In cola-zero zit 1,3 kJ per 100 mL, dat is dus 3,9 kJ per blikje
(Bron: http://www.cocacolanederland.nl/Merken/Coca-Cola_Zero.aspx )

In cola-zero zit dus minder energie als het kost om het op te warmen.
Aan de andere kant: in water zit 0 kJ. En dat was dus nóg beter (en gezonder) geweest.
Reddie
10 jaar geleden
Plus. Even simpel als briljant ;-)
Poet
10 jaar geleden
Prima Ozewiezewoze! Daar kunnen we wat mee. Resultaat is dan dus een netto energieverlies van 41,4 - 3,9 = 37,5 kJ per blikje. En dat is weer 37,5 / 4,2 = 8,9 kcal. Laat het 7 zijn omdat er al wat afkoeling optreedt tijdens het drinken. Immers: meestal slaat men een blikje van 7 graden niet in één slok naar binnen. Het voedingscentrum zegt dat een overschot aan energie-inname van 20 kcal per dag een volwassen vrouw jaarlijks 1 Kg extra gewicht oplevert na een jaar. Welbeschouwd kan een vrouw dus 1 Kg afvallen door plm 3 koele blikjes coca cola zero per dag (extra) te drinken. Of één literfles. Een liter water uit de koelkast levert zelfs nog een tikkeltje meer effect op. [ik weet niet waarom het voedingscentrum deze indicatie alleen voor vrouwen geeft - mijn idee was dit niet! - Maar voor mannen zal het allicht hooguit 1/3 afwijken zoals dat immers op vele terreinen het geval is] En dan hebben we het nog niet eens over de energieconsumptie die vermeden wordt doordat hierdoor andere dranken in mindere mate zullen worden genuttigd. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/energie.aspx
Poet
10 jaar geleden
Correctie: er treedt tijdens het drinken al wat opwarming plaats ipv afkoeling
Poet
10 jaar geleden
Ik voeg nog toe dat Coca cola light ongeveer evenveel energie per blikje bevat en dus tot dezelfde berekening zal leiden. Enig Googelen wijst uit dat er ook de nodige zorgen zijn over zulke producten. http://voedzo.nl/gezondheid/met-cola-light-meer-kans-op-overgewicht-en-ziekte/ Over koel water echter geen onvertogen woord op internet. Dagelijks een liter koud water drinken lijkt dus zeker een kilo gewicht te schelen op jaarbasis.