is sojamelk wel of niet goed voor je ?

Toegevoegd na 47 minuten:
het schijnt te helpen tegen overgangs verschijnselen. Daar wil ik het ook voor gaan gebruiken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is nieuw voor mij. Er zijn heel veel produkten die helpen bij de overgang, maar dan moet je wel je symptomen duidelijk aangeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sojamelk is verdraaid lekker, dat wou ik even zeggen. :P

Het beste antwoord

Soja bevat phyto-oestrogeen. Dit is een stofje dat erg lijkt op het vrouwelijk geslachtshormoon, maar dat net niet dezelfde werking heeft. Wat het doet is hoge, 'echte' oestrogeenspiegels verlagen en lage spiegels verhogen. Dit is ook de reden dat het bij overgansklachten zou helpen: het stabiliseert je hormoonspiegels waardoor de minder last hebt van 'geschommel'.
Of dit gezond is is moeilijk te beoordelen, daar is ook de wetenschap nog niet uit. Het is wel een stof die direct ingrijpt op je hormoonsysteem, de gevolgen daarvan zijn nog moeilijk te overzien.

Daarnaast bevat soja veel vitaminen, antioxidanten en essentiele vetzuren en is het vrij van verzadigd vet. Wat natuurlijk goed voor je is, maar voor al deze zaken hoef je niet per se soja te eten/drinken.
Gebruik je sojamelk als vervanger van koemelk, let er dan op dat je veel calciumrijke groente en noten eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Sojamelk bevat geen cholesterol en als je daar al een teveel van hebt, is het gezonder dan gewone melk.

Maar 'gezonder' kun je alleen maar beantwoorden als je weet t.o.v. wat.
12 jaar geleden
Dat hangt er van af wat je bedoelt met "goed voor je". Sojamelk bevat veel voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.

Ik ga er eventjes van uit dat je bedoeld in vergelijking met gewone (koe)melk. In dat geval heb ik geen 100% sluitend antwoord voor je - er zijn wetenschappers die zeggen dat het beter is om sojamelk te drinken, omdat koemelk stoffen bevat die je slaperig maken. Er zijn ook wetenschappers die beweren dat eiwitten uit dierlijke bron beter worden opgenomen dan eiwitten uit plantaardige bron, en dat koemelk dus beter zou zijn. Kortom: er valt niet echt iets over te zeggen, en beide hebben voors en tegens.

Ik zou je (op persoonlijke grond) adviseren om het gewoon eens te proberen, en als je het lekker vind gewoon regelmatig als vervanger van koemelk te gebruiken.

PS: Als je lactose-intolerantie hebt, dan is sojamelk zeker een goede vervanger. Maar daar ga ik niet van uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een goede melkvervanger, dus ja, het is goed voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tuurlijk is soja melk goed voor je,
ligt er wel een beetje aan welke want je hebt tegenwoordig veel genetisch gemanupileerde soja bonen.wat volgens mij erg slecht is voor het milieu omdat je daardoor de natuurlijke gang van zaken flink verstoord.
maar vergeleken met melk van dieren koe melk bv dat is bedoeld voor kalfjes en niet voor mensen,dus als je dan toch van melk producten houdt is sojamelk een prima/gezond alternatief.denk er wel aan dat de vitamines uit plantaardigeproducten minder goed worden afgebroken en dus opgenomen in je lichaam.je kunt het zelf maken of kopen
in natuurvoedingswinkels.kijk bij soja producten uit de gewone supermarkt goed uit van wat voor sojabonen deze is gemaakt.
je kunt er chocolademelk,vruchtenshakes,pap,toetjes,tofu
van alles en nog wat van maken.
als je soja melk wilt gebruiken in warme dranken/gerechten gaat het wel schiften maar dit heeft niets te maken dat het niet meer goed is,kijk bij gekochte soja melk of er wel of geen appelsap aan toe is gevoegd,neem dan voor warme dranken/gerechten zonder appelsap.

Toegevoegd na 6 minuten:
nog even dit,
als je niet gewend bent aan sojamelk kan het in begin een misselijkmakend gevoel geven.wen je zelf er langzaam aan door niet meer dan een half kopje te nemen en dat op te bouwen,bij mij helpt het om de soja melk te vervangen voor sojamelk light/of er net iets meer water aan toe te voegen als je het zelf maakt achter in de koelkast te leggen dat het lekker koud is voor je het gaat drinken.
een geopend pak kun je afgesloten in de koelkast zeker 5 dagen bewaren.en altijd goed schudden voor gebruik.
ik hoop dat ik je hiermee wat kan helpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste merken die sojamelk verkopen (misschien zelfs alle, dat weet ik niet) gebruiken geen genetisch gemanipuleerde soja. Sommige mensen moeten in het begin wennen aan de smaak van sojamelk, maar dat geldt zeker niet voor iedereen; er zijn ook mensen die het vanaf het begin lekker vinden. "denk er wel aan dat de vitamines uit plantaardigeproducten minder goed worden afgebroken en dus opgenomen in je lichaam."
Heb je daar een bron voor? En over welke vitamines gaat het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat om vitamine D en ik heb gelezen dat ook zink niet goed wordt opgenomen
Alles met mate. ,ben je ziek ,wordt je er niet gezond van .mannen niet te veel soja producten ,waarom ?er lopen op moment onderzoeken in relatie tot prostaat problemen .een goede vervanger voor koe melk .maar een volwassen mens ,moet niet (te)veel melk drinken . De calcium in koe melk is mogelijk wel goed voor vrouwen ,in de overgang . Versterkt de botten zei men . maar daar wordt ook al aan gemorreld .nogmaals eet drink alles wat je lekker ,of een gezond idee geeft ,maar alles met mate ,en varieer .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik drink al heel mijn leven sojamelk, maar ik voel me daar niet gezonder bij of ongezonder dan andere mensen die dit niet drinken.