waarom zou margarine een slechte voedingstof zijn?

Ik heb de laatste tijd vrienden die met kokosvet werken. Voor het bakken en braden op het brood. Laatst wilde ik gebruik maken van margarine, ingredienten zijn; plantaardige olien en vetten, 80 procent water, zout 1,5 procent, weipoeder, emulgator, e322 dat is soja, e471, voedingszuur e330,conserveermiddel e202,aroma, kleurstof e160a, vit a 600mcg per 100 gram,
Toen ik het in de pan wilde doen kreeg ik bijna ruzie, het was troep zo meenden zij en het was door unilever gepromoot om van resten af te komen...
Wat is er dan slecht aan margarine
nb; laatst op een open dag van een kinderdagopvang geweest die reclame voor margarine op de placemat voor het middagbroodje hadden staan. Hoe gezond is margarine dan wel of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Margarine en halvarine is juist een gezondere keuze in vergelijking met roomboter en kokosvet.

Kokosvet bevat het meeste verzadigd vet van alle vet- en oliesoorten. Verzadigd vet staat erom bekend niet goed te zijn voor de gezondheid. Het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Het is dan ook het advies om kokosproducten alleen bij uitzondering te eten.

Ook roomboter bevat veel meer verzadigd vet. Het voedingscentrum adviseerd daarom halvarine te gebruiken. Te veel verzadigd vet kan namelijk ongunstige effecten hebben op je gezondheid. Het verhoogt het slechte cholesterol. Op die manier kan verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten vergroten.

Kokosvet bestaat voor meer dan 85% uit verzadigd vet.
Roomboter bevat per 100 gram 53,4 gram verzadigd vet
margarine per 100 gram 35 gram verzadigd vet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor bakken en braden is halvarine overigens niet geschikt. Zoals je schrijft bevat het 80% water. Gebruik voor bakken en braden vloeibare margarine of olie.

Toegevoegd na 17 minuten:
Het schijnt dat sommigen roepen dat kokosvet een zogenaamd superfood is. Daarvoor is er weinig of geen wetenschappelijk bewijs.

Wat wel bekend is, is dat Kokosvet is een zeer hittestabiele vetsoort is om in te bakken en braden.
Kokosvet veel verzadigd vet bevat. Daarom kun je kokosvet beter niet te vaak eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De mastodonten van het voedingscentrum zeggen inderdaad dat kokosvet slecht vet is, omdat het bol staat van de verzadigde vetten. Wat ze er alleen bij zeggen is dat kokosvet als een van de weinige verzadigde vetten bestaat uit middellange vetzuurketens en niet uit lange (niet afbreekbare) verzadigde vetzuurketens zoals bijna alle andere verzadigde vetten. Waar deze lange ketens zich binden aan proteïnen om zo lipoproteïnen te vormen en worden opgeslagen in vetdepots, bieden middellange-keten vetzuren zich aan als directe energie, zelfs zonder “energievervoerder” insuline. Deze vetsoort kan het metabolisme tot wel drie keer zoveel versnellen vergeleken met inname van lange-keten vetzuren. Hierdoor stijgt de temperatuur van je innerlijke thermostaat, waardoor je automatisch calorieën gaat verbranden en de vetverbranding een boost geeft. Daarnaast werkt deze directe vorm van energie vermoeidheid tegen. Lange-keten vetzuren zijn te groot om in de darmwand door de bloedbaan te worden opgenomen en komen daarom via de lymfestroom in het lichaam terecht. Korte-keten vetzuren zoals kokosvet kunnen wel meteen de bloedbaan binnen en hebben geen bewerking nodig van de lever waardoor deze meteen ingezet kunnen worden voor energie, in plaats van vetaanmaak. Conclusie: in mijn beleving is kokosvet een stuk gezonder dan margarine en ik gebruik het dan ook graag als alternatief voor margarine (i.c.m. olie).