waarom val ik niet af?

Hallo
Ik heb morbide obesitas en hier wil ik wat aandoen.
Ik woog 141.2 en nu 137.7 in 3 weken tijd
Ik eet minder rond de 1600 calorieën per dag
De eerste week viel ik 3 kg af en nu haast niks meer.
Hoe komt dit? Kan dit ook komen door menstruatiecyclus?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey, eten is niet altijd de boosdoener, fris als cola, 7up etc.
zijn ook boosdoeners dus probeer zo weinig mogelijk te consumeren ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder te weten wat je precies eet:
Je eet voornamelijk koolhydraten en
je eet veel te weinig (dierlijk) vet.
(ik kan nog even doorgaan, maar dan eerst een beschrijving van wat je precies eet op een dag)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eet je trouwens 1600 kcal per dag, of eet je 1600 kcal MINDER per dag dan eerst? Ik ben geen expert op dit gebied, maar 1600 klinkt voor mij als erg weinig voor iemand met jouw gewicht. Dit bedoel ik absoluut niet vervelend of verwijtend, maar je hebt nu eenmaal een groot lichaam om te voeden en van energie te voorzien. Je moet natuurlijk minder binnenkrijgen dan je verbrandt om af te kunnen vallen, maar als je té weinig gaat eten, dan denkt je lichaam dat er hongersnood is en gaat alles een standje lager draaien om energie te besparen. Soms kan méér gaan eten je dan juist doen afvallen.
tinus1969
9 jaar geleden
Wat vindt je huisarts ervan? Schildklier etc wel eens gecontroleerd? Verder eens met Jackd: eet geen koolhydraten meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij was het ook zo. Ik eet nu nauwelijks koolhydraten maar je schildklier heeft die wel nodig en moet je een paar keer per week complexe koolhydraten aan voedingspatroon toevoegen. Deze koolhydr. zijn: haver, bruine, rijst en bruine pasta en zoete aardappel. Verder alle suikers en melkproducten schrappen. De eerste paar weken alleen vis, kip, beperkt rood vlees en veel groente; liefst rauw.

Antwoorden (4)

Het kan zijn dat je lichaam gewend raakt aan de nieuwe hoeveelheid energie die het krijgt en daardoor niet meer de vetreserves in je lichaam aanspreekt. Daardoor val je dan niet meer af of minder snel dan in het begin.

Het beste kun je bij dit soort problemen afvallen onder leiding van een diëtist (als je dat al niet doet), behalve dat je kilo's kwijt wil/moet is het ook goed om zaken als vitamines, bloeddruk etc in de gaten te houden. Ook kan het zijn dat die producten die jij eet toch niet zo gezond zijn als ze op het eerste gezicht lijken. Of is je eetpatroon niet goed.

Als je echt veel te zwaar bent is het niet verstandig om op eigen gelegenheid te gaan experimenteren. Je huisarts kan je doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je te weinig binnenkrijgt (tenzij je echt heel extreem weinig tot je neemt) dan kan je lichaam in een soort spaarstand springen en zal het proberen zo zuinig mogelijk met de (overtollige) reserves om te gaan en deze juist proberen op te bouwen.

Zoek hulp van een diëtist, die zal waarschijnlijk mede eerst een goed ontbijt aanraden waardoor je 'smorgens je lichaam al goed opstart en voorkomt dat hij dan al in de spaarstand schiet.

Mij heeft dat (+wat ander dingetjes) in elk geval geholpen om binnen een jaar meer dan 20 kilo kwijt te raken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afvallen gaat nooit in een rechte lijn. Vaak val je in het begin vrij snel af, dan weer een tijdje niet of nauwelijks, dan weer sneller. En het is een bekend gegeven dat de laatste kilo's tot je gewenste gewicht altijd het meest moeilijk zijn. Dat geldt voor aankomen trouwens net zo goed als voor afvallen (ik heb ondergewicht) en heeft alles te maken met een bepaalde gewenning van je lichaam aan het binnenkrijgen van meer of minder energie. Als je minder gaat eten dan zal je lichaam na verloop van tijd bepaalde mechanismes in gang zetten om vooral niet teveel af te vallen: je wordt zuiniger met de energie. Soms duurt dat een week, soms een paar weken en soms zelfs langer. Maar als je consequent minder energie (kcal) binnenkrijgt dan je verbrandt, zul je op den duur hoe dan ook weer gaan afvallen; dat is een simpele wetmatigheid.

Ik begrijp dat je tweeëneenhalve kilo bent afgevallen in drie weken tijd. Dat is echt veel. Bijna te veel naar mijn mening. Te snel afvallen heeft een risico, niet alleen zijn er aanwijzingen dat juist snel afvallen leidt tot jojo-en, maar het betekent ook dat je misschien wel zó weinig eet dat het moeilijk vol te houden zal zijn. Als jij een gezond programma volgt, eventueel onder begeleiding van een diëtiste hoef je je echt geen zorgen te maken als je in het begin zo snel afvalt, maar ik bedoel meer dat het geen streven hoeft te zijn: langzaam afvallen is ook afvallen, en vaak met duurzamer resultaten.

Weeg je vooral niet te vaak. Je gewicht schommelt altijd wat per dag en ook gedurende de dag. Als je je elke dag weegt, zie je heel sterk die schommelingen: één keer per week is beter. En bedenk vooral dat je tijdens het afvallen af en toe stil zult staan of zelfs wat aan zult komen. Dat betekent niet dat je iets verkeerd doet of dat je afvalpoging niet werkt, maar dat betekent gewoon dat je lichaam een nieuwe balans aan het vinden is of dat er andere factoren zijn, zoals inderdaad die menstruatie die er bij veel vrouwen voor zorgt dat je meer vocht gaat vasthouden en dat ook terugziet op de weegschaal.

Als je voor langere tijd stilstaat met afvallen, is het goed om eens kritisch naar je eet- en beweeggedrag te kijken en soms is een kleine wijziging dan datgene wat het afvallen weer in gang zet. Ik hoop dat je goede begeleiding hebt bij zowel voeding als bewegen: overleg dan zeker ook met je zorgverleners als je een keer vast dreigt te lopen. En bedenk: elke kilo die je kwijt bent is al winst voor je gezondheid!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eerste 3 kg die je kwijtraakt is vocht en gaat snel. Daarna kom je in je vetverbranding. Ik zal je iets over mijzelf vertellen en hoe het mij lukte om 35 kg af te vallen en wellicht heb jij ook wat aan deze info. Ik kon ook nooit afvallen en zelfs mijn MDL-arts zei me dat het niet ging lukken daar ik reeds in de vergiftigingsfase (laatste fase) van ME zat en mijn leverfuncties heel slecht waren en ik maar moest zien hoelang ik het nog volhield. (lag al 3 jaar merendeels ziek op bed). Ook mijn hypofyse die hormonen aanmaakt die o.a. schildklier en geslachtsklieren aanzet tot het maken van hormonen die heel belangrijk zijn voor je stofwisseling. Mijn Schildklier stond ook op een laag pitje. Doordat ik al zo weinig at registreert je lichaam hongersnood van binnen en gaat energie sparen (=reserve brandstof in de vorm van vet en niet verbrande suikers die ook omgezet worden in vet). ik kwam 20 kg aan. Een coach die ik ontdekte op internet en je, koeien met gouden horens, beloofde dat iedereen af kon vallen door zijn hormonale disbalans weer in balans te brengen stuurde ik een brandbrief of hij mij ook kon helpen. Hij sprak met een Belgische ME-specialist en die vertelde mij dat koolhydraten e.a. verkeerde suikers vergif zijn. Ik mocht alles eten wat rent, vliegt, zwemt of groen is dus brood, pasta, rijst aardappels, melkprodukten en suiker uit je voeding schrappen. De eerste tijd dus ook ff geen fruit maar nu groene smoothy en complexe koolhydraten want je schildklier heeft ze wel nodig en die moet goed werken om af te vallen. Ook goede vetten heb je nodig. Koolhydraten en suiker zorgen voor hormonale disbalans en zo val je niet af. Dus geen calorieën tellen meis en gewoon dit gezonde voedingspatroon (is geen dieet) gaan volgen en je zult de weegschaal minder zien aangeven. Zo ben ik nu ruim 35 kg. afgevallen en het gaat jou ook lukken. Ik ben met je begaan en wil je graag helpen. Als je mij onder Mieke van Wijnen op facebook zoekt en me als vriend uitnodigt kunnen we e.e.a. uitwisselen. Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wil je ook wat recepten geven.