Bestaan er ook diëten om aan te komen?

Ik vraag specifiek niet om de algemene tips als veel calorieën eten, roomijs eten, patat, 3 maal daags een maaltijd, gezond eten etc.Er bestaan tientallen zo niet honderden diëten om af te vallen. Dus zijn er dan geen diëten voor mensen die het tegenover gestelde willen bereiken, die onder het gezonde bmi aantal zitten. Ik zou denken dat diëtisten en ander specialisten hierover ook nadenken om dit op een gezonde en verantwoorde manier te bereiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Maar natuurlijk zijn die er. Het wordt alleen veel minder gehyped, waardoor een geen x-tal dieten onder allerlei namen beschikbaar zijn. Maar een diëtist kan uiteraard adviezen geven die iemand kunnen helpen om aan te komen. Bijvoorbeeld geen halvarine maar gewone (dieet)margarine, halfvolle (of eventueel volle) melk en chocolademelk bij het eten, en 's avonds nog een bakje volle kwark. Verder worden volledige en gezonde maaltijden geadviseerd, en afhankelijk van de energiebehoefte van de cliënt worden richtlijnen gegeven voor hoeveelheden en voor tussendoortjes. Ook is het mogelijk om aanvullende producten te gebruiken, bijvoorbeeld kaasblokjes als tussendoortje, maar ik heb ook wel meegemaakt dat in ziekenhuizen en revalidatiecentra de producten uit het "energieverijkte" assortiment (voor de patiënten die moeten aankomen) ook gevulde koeken of andere zoete tussendoortjes bevatten.

Maar naast de gewone adviezen zijn er ook talrijke dieetpreparaten om aan te komen. De meesten zijn alleen op recept verkrijgbaar. Het gaat dan om allerlei energie- en/of eiwitverrijkte poeders die je door het eten of door dranken kunt mengen zodat je op een gemakkelijke manier wat extra kcal binnenkrijgt, en ook om drinkvoeding die naast als echte drank tegenwoordig ook in toetjes- en soepvorm verkrijgbaar is, en die bestaan uit producten die vooral bedoeld zijn om te gebruiken naast de gewone voeding zowel als producten die de gewone voeding volledig kunnen vervangen. Voor een veelgebruikt merk drinkvoeding, nutridrink, geldt bijvoorbeeld dat 1-3 flesjes per dag wordt voorgeschreven als iemand het gebruikt als bijvoeding om aan te komen, en 5-6 wanneer iemand het gebruikt als volledige voeding. En tenslotte, als andere dingen falen is ook sondevoeding een hele goede optie soms. Dat is niet uitsluitend bedoeld voor patiënten die helemaal niet kunnen eten, maar kan ook een uitstekend hulpmiddel zijn voor mensen die zo ondervoed zijn dat ze met alleen meer eten of extra drinkvoeding niet meer uitkomen, of doordat ze juist door hun ziekte moeite hebben met het eten of drinken van grote hoeveelheden. Zo wordt bij mensen die nog wel kunnen eten, vaak alleen 's nachts sondevoeding toegediend: gedurende de nacht krijg je dan een hele hoop extra voeding binnen, en gedurende de dag heb je geen volle maag door de sondevoeding, zodat het niet je normale eetlust verstoort.

Er zijn dus genoeg mogelijkheden, en ook genoeg speciale producten voor mensen die aan moeten komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, hier is een voorbeeld maar er zullen er meerdere bestaan:

Regels voor een dieet om aan te komen
Ga slim om met je eetlust, eet meerdere keren per dag kleine porties
Voeg systematisch vet toe aan je voedingspatroon (denk aan boter en kookroom)
Eet geen salades
Af en toe gefrituurde producten
Koffie en thee drinken met veel suiker
Ttrek in een tussendoortje? mars, bounty, snickers zijn prima
Drink voor de maaltijd een aperitiefje drinken zoals een glaasje port
Het lijkt misschien makkelijk, maar om één kilo vet op te boewel moet je 10.000 extra calorieën eten. Het aankomen zal dus erg langzaam gaan.

http://www.dietenlijst.nl/ondergewicht/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja er zijn dieten (en vooral tips om je innerlijke 'eetklok' te resetten) om aan te komen.
Deze zijn echter weinig bekend omdat veruit de meeste mensen met het tegenovergestelde probleem kampen.

Een goed vriend van mij is vorig jaar 12 kilo aangekomen dankzij bezoek aan een dietist.

Een voorbeeld van een zeer goede tip van een dietist:
Ga elke dag op een vast tijdstip iets eten waar veel calorieen inzitten. Bijvoorbeeld een koek, een stuk chocola of een bak volle vla.
In het begin zal je er waarschijnlijk helemaal geen trek in hebben. Als je het echter trouw volhoud, dag in dag uit, gaat je eetklokje na een tijdje reageren en ga je rond dat tijdstip trek krijgen in een versnapering.
Op die manier komen er langzaamaan weer wat kilo's aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat eigenlijk altijd langzaam, dat is het lastige. Mijn succesverhalen wat dat betreft: zo'n 7 jaar geleden, 13 kilo aangekomen met drinkvoeding in 5 maanden tijd, nadat ik het maar een beetje had opgegeven omdat ik eerder ondanks adviezen van een diëtist hooguit twee kilo aankwam na een paar weken, en die twee kilo ook weer verloor ondanks doorzetten van het dieet. En vorig jaar: 8 kilo met sondevoeding in bijna 6 maanden tijd, nadat ik ondanks behoorlijke hoeveelheden drinkvoeding juist af bleef vallen (was na een operatie die wat complicaties gaf). Aankomen kan dus zeker, ook bij flink ondergewicht en complicaties die ervoor zorgen dat je heel veel energie verbruikt. En bij iemand die verder gezond is, moet het volgens mij over het algemeen ook mogelijk zijn zonder die kunstgrepen. Jouw vriend ziet er vast stukken beter uit nu, of niet? Ik was zó blij toen ik eindelijk wat heupen en kont begon te krijgen, en niet meer continu opmerkingen kreeg van mensen over hoe slecht ik eruit zag of hoe mager ik wel niet was. En iemand die 12 kilo aankomt, kon je daarvoor waarschijnlijk zo wegblazen.
http://www.proud2bme.nl/health/Voedingslijsten/Aankomlijst

Op deze site staan gezonde eetijsten om aan te komen. Deze site is oorspronkelijk bedoeld voor mensen met een eetstoornis, maar de voedingsadviezen zijn voor iedereen die moet aankomen hetzelfde. Verder staat er ook nog andere informatie over aankomen en gezond eten. Ik hoop dat je er wat aan hebt!