Hoe kun je gezonde maar lekkere frieten maken?

Heb er van gehoord, maar weet niet hoe je het maakt en wat je ervoor nodig hebt ;-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Zonder enig frituuvet te gebruiken en ze toch knapperig houden: met de Turbo Wave Oven,want die hebben we thuis ook. Je schilt aardappelen en snijdt ze in frietreepjhes ,nou en dan in de Turbo Wave en op zo'n 15-20 min zetten op een treefje. Temperatuur geloof ik,200 graden. suc6 + eet smakelijk! Toegevoegd na 2 minuten: maar t kan ook gewoon in de oven hoor.

Biologische aardappelen gebruiken en frituren in plantaardige olie i.p.v. frituurvet.

Heel simpel: Je snijdt een paar aardappelen in frietvorm. Dan laat je een flinke laag zonnebloemolie heet worden in een koekenpan (alle frieten moeten ondergedompeld zijn). Doe de frieten erin en wacht tot ze bruin zijn. Direct eruit halen (anders worden ze slap) met een spatel. Even op een vel keukenpapier leggen zodat de olie eruit trekt. Zout erop -klaar! Heel erg lekker en niet ongezond.

Gezonde frietjes bakken doe je met de Actifry van tefal, heerlijk en maar een eetlepel olie nodig, dus niet vet. Hier een paar korte filmpjes over alle fases van het bakproces: http://www.youtube.com/watch?v=c7azTTfxyTw http://www.youtube.com/watch?v=bVANPjnDwZU http://www.youtube.com/watch?v=xOpyYElIMdA http://www.youtube.com/watch?v=z2KDqlzjmcw

Ik vertaal gezond dan maar even als mager. Frietjes gebakken in plantaardige olie, zijn in principe niet ongezond, als je ze met mate eet. Magere frietjes: Bij de weight watchers hebben ze ook een recept voor frietjes. 200 gram van deze frietjes met groenten en mager vlees passen in een dieetmaaltijd. Recept: Ingrediënten: 800 gram aardappelen 4 koffielepels olie (geen theelepels, koffielepels zijn iets groter) 1 koffielepel paprikapoeder zout Bereiding: Verwarm de oven voor op stand 8 (240/250 graden). Schil de aardappelen en snijd ze in staafjes van 1 cm dik Spoel ze schoon en dep ze droog in een handdoek, doe ze daarna in een slakom. Voeg olie en paprikapoeder toe. Meng alles goed met een spatel, je moet ervoor zorgen dat alle frietjes genoeg olie opnemen. Leg de frietjes verspreid over een braadslee met anti-kleeflaag of bakvel. Laat ze 20 minuten in de oven bakken, draai ze na 10 minuten om en bestrooi lichtjes met zout.

Ovenfrietjes. Hoewel ik niet weet of die werkelijk minder vet zijn.

Friet is vooral ongezond door de hoeveelheid zetmeel en soms door de soort frituurvet. Kunstmatig gehard plantaardig vet is superongezond door de transvetten. Als je dat vermijdt moet je vooral kijken naar je totale voeding. Friet kun je het beste bakken in stabiele vetten als ongeharde kokos- of palmolie of in rundvet. Gelukkig verkoopt de Jumbo weer volop Ossewit, want dat vind ik het lekkerste. Toegevoegd na 6 minuten: En uiteraard de aardappelstaafjes eerst minstens een halfuur in een zout bad, afspoelen, drogen en voorbakken op 150 graden in kleine porties, zodat het vet niet te veel afkoelt. Na afkoelen de patatstaafjes goudgeel bakken in vet van 180 graden, eveneens in kleine porties.

Patat is helemaal niet zo vreselijk ongezond als velen denken, mist: gebakken op de goede temperatuur zodat ze zich niet volzuigen met vet; zeer beperkt gezouten; en de grootste vetdosis zit in de mayo.

Het is ook lekker als je aardappels uit de oven neemt, desnoods even naar de frietbar (maar dat wil je dus niet...)!

Ik heb het via weight watchers geleerd; aardappeltjes in reepjes snijden, dan besprenkelen met een heel klein beetje olijfolie. Zelf heb ik een weight watchers verstuiver, maar die kan je vast ook wel merkloos en goedkoper krijgen. Dan wat kruiden er over heen doen of wat zout. Daarna oven op 180 graden en ongeveer 15 mins bakken. Even kijken of ze beetje krokant zijn, dan frietjes even omhusselen (ik leg ze netjes naast elkaar en draai ze dan 1 voor 1 om, maar ik ben alleen dus kan dat) en dan weer even kwartiertje bakken.

Uit de oven: (ik doe het zo- en neem er rustig de tijd voor) De oven goed heet voorverwarmen. Aardappelen schillen en in reepjes snijden, onder de kraan afspoelen in een vergiet, in een zak doen met een scheut (olijf of zonnebloem)olie en even schudden zodat de olie zich kan verdelen, op een bakplaat verspreiden en 15 minuten in de oven zetten. Een kwartiertje uit de oven halen, omscheppen en laten rusten, en daarna nog eens 10 minuten in de hete oven, en klaar! Heerlijk!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100