Is 50 gram aan voedingsvezels per dag schadelijk/ongezond voor iemand die 2600 calorieën eet op een dag?

Ik heb een gezonde voedingsschema opgesteld (vraag mij niet hoe hij eruit ziet) met de volgende gegevens:

2572,55 calorieën (kcal) en 49,91 gram vezels in totaal.

P.S.: grotendeels van mijn voeding bestaat uit volkoren producten en verder doe ik aan bodybuilding…

Ik lees hier en daar op het internet dat een gemiddelde mens tussen de 30 en de 40 gram voedingsvezels zou moeten eten dagelijks, maar ik zit daar toch wel behoorlijk over met mijn huidige schema, de vraag is: is dat schadelijk op termijn of ongezond?

Of is het juist andersom en toch gezond?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik eet ook bijna elke dag iets van 40-50 gram vezels en ook iets van 2500 kcal gemiddeld en ik heb helemaal nergens last van.
Zolang je maar genoeg water drinkt, anders kun je verstoppen :P
Lijkt mij verder niet schadelijk, maar ik weet het niet zeker
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat ik gisteren had: 2769 kcal, 139.3 g eiwitten, 423.1 g koolhydraten, 69.1 g vet, en 49,3 g vezels.
En volgens mijn Fitbit (stappenteller) had ik 2900 verbrand :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka, hoe weet jij dat allemaal? Heb je daar een speciale app voor, of bekijk je alle producten en reken je het dan zelf uit ofzo?
Ritsuka
10 jaar geleden
Maarten, ik gebruik daar de website www.cronometer.com voor, die geeft dat allemaal weer in mooie grafiekjes en tabellen :)
Ik weeg of schat hoeveel gram ik van iets eet, en dat voer ik in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oké dankjewel Ritsuka!

Antwoorden (3)

Er zijn geen schadelijke effecten bekend van een voeding met teveel vezel. Vanwege het volume van een vezelrijke voeding is de kans op klachten door te veel vezel (opgeblazen gevoel en winderigheid/flatulentie) erg klein.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx

Geen probleem dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks :)
Nee zeker niet! Met jou hoeveelheid sporten dan heb je dat echt wel nodig..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verklaar :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je op zoek bent tot in elk detail kan ik je niet helpen. Ik heb enkel opleiding gehad waarbij een stuk voedingsleer zat. Het antwoord wat er inmiddels staat is wat ik bedoelde. Omdat je zoveel sport verbruik je ook veel meer en heb je meer nodig dus dan de "gemiddelde mens" zoals in je vraag staat.
Daarnaast zijn vezels alleen maar goed voor je en hebben ze voor zover ik weet nog nooit schade toegebracht door een teveel ervan. Je stoelgang kan er alleen maar beter van worden :)
Voedingsvezels leveren geen voedingswaarde aan het lichaam, ze zorgen alleen - mits voldoende drinken, 2 liter p.d. - voor een goede darmwerking. Haal je de norm van 30 tot 40 gram of iets meer per dag, dan is dat voldoende. Meer is in feite zinloos maar kan geen kwaad, hoewel je er niet beter van wordt. Wel moet je zorgen voor voldoende water als drank, anders keert die vezel zich tegen je vanwege verstoppingen.
Zie http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx

Toegevoegd na 19 uur:
Als je de vezeltest wilt doen: http://www.vezeltest.info/