Juist niet! Een banaan is niet zo erg, maar eet er niet teveel van. Je krijgt er dan dus harde ontlasting van ook. Als je last hebt van diarree is het een perfect iets om te eten dus!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rijpe bananen, dus als de buitenkant al een beetje bruin is, werken juist laxerend. Groen/gele bananen werken stoppend.
Om te beginnen zijn er verschillende voedingsmiddelen die een laxerend of stoppend effect toegeschreven krijgen, maar in veel gevallen werken ze niet merkbaar laxerend of stoppend. Qua invloeden op de darm zijn de effecten van voedingsmiddelen vaak verschillend van persoon tot persoon.
En iets anders: stoppend of laxerend heeft alles te maken met voedingsvezels. Het leuke aan voedingsvezels is dat ze beide effecten kunnen hebben. Voor mensen met diarree kunnen ze helpen om de stoelgang vaster te maken, voor mensen met obstipatie kunnen ze helpen de stoelgang soepeler te maken. Dit heeft veel te maken met de interactie tussen vezels en het beschikbare vocht in het maagdarmkanaal. Daarnaast hebben ook de vochtinname en beweging een invloed op de ontlasting.
Dit was ter inleiding.

Om nader in te gaan op je vraag: bananen hebben het imago van stoppend te werken, maar dit is niet waar. Een bewezen laxerend effect hebben ze ook niet.

Bananen bevatten veel vezels, vooral oplosbare voedingsvezels, net als andere soorten fruit. Deze vezels zorgen ervoor dat water wordt opgenomen in de ontlasting en de ontlasting soepel wordt. Daarnaast verhogen vezels de darmperistaltiek, waardoor de ontlasting makkelijker naar buiten gaat.
Het is een vezelarme voeding die voor een harde ontlasting zorgt, omdat er te weinig water wordt aangetrokken, terwijl bananen juist (oplosbare) vezels aanbrengen. Oplosbare vezels hebben een laxerende werking.
Logisch gezien betekend dit dat een banaan niet stoppend werkt.
Dit wil niet zeggen dat een banaan in dusdanige mate laxerend werkt dat je er diarree van krijgt, want bij mensen die diarree hebben binden vezels het beschikbare vocht in de ontlasting, zodat de ontlasting vaster wordt. Vaster, maar niet in zodanige mate dat we van obstipatie kunnen spreken. Vezels normaliseren de stoelgang bij zowel obstipatie als diaree en bananen dragen hier dus aan bij.