Waarom zijn voedingssuplementen geen vervanging voor fruit/groente?

Op de verpakking van voedingssupplementen staat altijd vermeld dat het geen vervanging is voor een gezonde voeding. Maar wat maakt het nu uit als je de vitamines die in een kiwi zitten binnen krijgt via een voedingssupplement of via de kiwi zelf? Je hebt dan de vitamines toch binnen, en dan is het toch goed?

Het is niet zo dat ik van plan ben om dit te doen, maar ik was er benieuwd naar. Want naar mijn idee zou het niet uitmaken hoe je de vitamines binnenkrijgt, áls je ze maar krijgt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Veel vitamines zijn vetoplosbaar, als je geen vet binnenkrijgt, worden ze niet opgenomen door je lichaam
Reddie
10 jaar geleden
De naam supplement zegt het al. TOEvoeging. Van supplementen kun je niet leven. Dus ze kunnen niets vervangen.

Antwoorden (3)

Ze zullen echte vitamines nooit vervangen, want in dat spul zitten stoffen die niet goed voor je zijn. En in echte vitamines zitten meer vezels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Stoffen die niet goed voor je zijn? Vezels in vitamines? Een minnetje.
Je kunt perfect toe met kunstmatige verstrekking van vitamines en mineralen. Ik weet ook niet waarom ze dat soort dingen schrijven. Misschien vindt men dat je voldoende vezels binnen moet krijgen.
In de diervoeding wordt gezorgd voor een ruime voorziening met vitamines door middel van een premix, dat verschilt eigenlijk in niets van een voedingssupplement. Vaak is wel de ervaring dat het de moeite loont wat dierlijk eiwit te gebruiken, misschien is niet alles bekend van onze voedingsbehoeften.
Het streven naar een gezond dieet overschaduwt wel vaak het belang van lekker eten en het sociale aspect van eten, maar in principe kun je goed toe met synthetische vitamines en aminozuren en een goedkope soja basis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn duizenden micronutrienten zoals favonoiden die we niet kunnen namaken in een vitaminepil. En voor die nutrienten waarvan we dat wel kunnen: als alles in een pil kwam zou je een enorm grote en dure vitaminepil krijgen.

Dat is de reden dat voedingssupplementen echte voeding zoals groente en fruit niet kunnen vervangen.