Er zit een wit 'dons-laagje' op een aantal walnoten die ik zelf opengemaakt heb. Is dit een schimmel? Kan dit het giftige aflatoxine zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (2)

Ik heb thuis een walnotenboom in de tuin staan, en weet uit ervaring dat dat witte laagje inderdaad een schimmel is. Niet opeten dus!

Of het aflatoxine is, weet ik niet. Maar dat maakt op zich niet veel uit, gewoon niet opeten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat 'dons-laagje' is inderdaad veroorzaakt door schimmelgroei, zo goed als zeker.

Waarschijnlijk is het echter geen soort die aflatoxine produceert. De meest voorkomende aflatoxine vormende soort schimmel, zeker in onze latitude, is Aspergillus flavus. De naam zou je misschien laten denken dat het geel van kleur is (in Latijn flavus=geel), maar de daadwerkelijke kleur van deze schimmel als het een plant parasiteert varieert van donker groen naar bruin-grijs of bijna zwart.
Zie de foto voor een voorbeeld.

Maar helaas is aflatoxine niet de enige soort toxine die door schimmels wordt geproduceerd. Andere soorten Aspergillus en Penicillium (waaronder ook een paar met een witte kleur) kunnen ook andere toxines produceren, zoals b.v. ochratoxine A. Deze is wellicht minder giftig dan aflatoxine (en dan met name aflatoxine B1), maar het blijft nog altijd een uiterst giftige stof, wat al in zeer lage concentraties (enkele microgram per kilo!) schadelijk is voor de gezondheid.

Dus als je ongewenste schimmel vindt op een levensmiddel, nooit opeten. Écht NOOIT!!
Ook als je een laagje schimmel vindt in een potje jam. Je hoort of leest vaak dat je de bovenste laag kan verwijderen, en dan de rest is goed, maar dat is alleen deels waar: het mycelium van de schimmel (de"haartjes") groeit niet diep in de jam, maar de stoffen die de schimmel uitscheidt kunnen in de jam oplossen en tot een paar cm diep in een product zitten. Dat geldt overigens ook voor beschimmelde kazen.
Lang niet alle soorten schimmels die op ons voedsel groeit produceert toxines, maar waarom zou je het risico willen oplopen...?

Voor aanvullende info verwijs ik je naar de site van de NVWA (zie link)

Overigens, je mag gerust schimmelkaas blijven eten van de soorten waar het de bedoeling is dat schimmel groeit, zoals roquefort, gorgonzola, enz. Het gaat dan om Penicillium roqueforti en andere soorten schimmel die géén toxines produceren.
Lekker...!!