welk van de volgende producten zitten het minste verzadigd vet in?

ik heb voor school een site en daarop is dus van alles vragen over eten, nu heb ik een vraag over producten met verzadigd vet en moet ik uit de volgende de 5 uitkiezen met de minste verzadigde vetten erin, nu heb ik al veel combinaties gehad en hij geeft telkens een fout aan. dus ik hoopte dat iemand hier mij kan helpen. de producten zijn: olijven, 30+ kaas, sushi, roomijs,vruchtenvlaai, koffiebroodje, brie, mokkagebak, speculaasjes, croissants.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het probleem met je vraag is dat er samengestelde producten tussen zitten, en afhankelijk van de receptuur, kan dit enorm veel variatie brengen in het resultaat. Daarnaast is het niet duidelijk hoe je een antwoord hierop kan geven, en dan bedoel per portie of per 100 gram. Dat is ook belangrijk om te weten. In het algemeen (en dat is écht een zeer grove benadering) bevatten producten van plantaardige oorsprong minder verzadigde vetten dan producten van dierlijke oorsprong. Daarnaast, producten die weinig water bevatten hebben ook relatief gezien meer vet, en dus ook meer verzadigd vet. Ik zou zeggen, met een dikke disclaimer, dat de 5 producten uit je lijst met de kleinste hoeveelheid verzadigd vet per 100 g zijn: - Vruchtenvlaai, olijven en sushi zullen vrijwel zeker de minste verzadigde vetten bevatten. - Na deze top 3 wordt het lastig, en zoals ik al zei, afhankelijk van de samenstelling kan dat alle kanten op, maar ik zou denken dat speculaas die sowieso weinig boter bevat, en roomijs dat veel water bevat, hierna zullen volgen. - Ik denk dat briekaas (omdat het van melk komt, gerijpt is en weinig water bevat), mokkagebak (dat heel veel boter bevat) en de croissant (ook veel boter, en erg droog na het bakken) de meeste verzadigde vetten zullen bevatten. Als je dat met meer zekerheid wil uitrekenen, of als je dit per portie wil berekenen, dan kan je op de Voedingswaardetabel kijken (zie link) hoeveel verzadigd vet precies zit in al je producten, maar ik denk dat het niet veel anders zal zijn dat het antwoord hierboven.

Bronnen:
http://www.voedingswaardetabel.nl/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100