Wat is het verschil tussen Berliner worst en leverkaas?

Ik proef niet echt veel verschil tussen de twee. En de ene is meestal rond terwijl de ander vierkant is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind Berliner een heel klein tikkie zuurder en sterker van smaak. Ben ook benieuwd naar het antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook volgens mij is berliner iets zuurder.
Cryofiel
10 jaar geleden
Zou Berliner minder zetmeel bevatten? Zetmeel smaakt naar niks, maar wordt door het speeksel omgezet in suiker. Daardoor smaken voedingsmiddelen met zetmeel in de praktijk wat zoet.

Antwoorden (1)

Behalve het al door jou gegeven verschil in vorm is er verder niets te zeggen over Berliner worst en Leverkaas. Het is precies hetzelfde.

Leverkaas is een vleeswarensoort die wat betreft uiterlijk, geur en smaak heel erg lijkt op leverpastei. Alleen is leverpastei heel smeuïg en leverkaas een stevig product. Dit komt omdat er aan leverkaas onder andere zetmeel wordt toegevoegd.

Omdat de leverkaas meestal in een blokvorm wordt gemaakt heeft hij de naam kaas in zijn naam gekregen. De verwijzing 'kaas' heeft dus alleen met de vorm te maken en niet met de ingrediënten.

De ronde leverkaas wordt daarom meestal Berliner leverworst genoemd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Soms worden de standaard ingrediënten aangevuld met andere stoffen, dat is afhankelijk van het merk. Degenen die menen dat het een zuurder is dan het ander zullen zo'n merk met aanvullende bestanddelen hebben gegeten.
Amadea