Zit er ook kalk in mineraalwater/bronwater?

In de waterflesjes in winkels staat vaak mineraal water of bronwater zonder koolzuur. Maar er staat niet bij of er ook kalk in die flesjes zit. Ik namelijk dáárom water omdat ik weet dat er in kraan water kalk zit wat niet aan te raden is om als drink water constant te gebruiken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.4K

Het beste antwoord

Water met kalk is helemaal niet slecht voor je.

Hoeveel kalk er in het kraanwater zit verschilt. Op de kaart kun je het zien per gemeente (zie bron). Meer kalk heet dat het water "harder" is. Minder kalk heet "zachter". Gebieden die lichtblauw zijn (zeer zacht water) hebben in het kraanwater ongeveer net zoveel kalk als flessenwater.

Er zit inderdaad ook kalk in bronwater maar heel erg weinig. Op de etiketten staat dat als "calcium" of "Ca".
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Volgens mij staat het wel op het etiket: als er iets van calcium-ionen of magnesium-ionen genoemd wordt, zit er kalk in. Maar dat is helemaal niet slecht voor je, net zo min als de kalk in melk of kaas slecht voor je is. Je piest het gewoon weer uit. Hierbij een linkje met de bestanddelen van verschillende mineraalwatertjes: zoals je ziet hebben ze alle drie ook magnesium en calcium.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: Magnesium-ionen zijn geen 'kalk', maar ze dragen wel bij aan de hardheid van het water.