Is vitamine B12 uit amandelmelk goed opneembaar?

Ik heb koemelk vervangen voor amandelmelk. Op de verpakking staat dat hier vitamine B12 in zit. Is dit kunstmatig toegevoegd of zit het van nature in amandelen? Tevens vraag ik mij af of deze vorm van B12 goed opneembaar is.

Als je geen vlees en koemelk consumeert, maar wel dagelijks een ei eet en amandelmelk drinkt, is het dan nodig te vrezen voor een tekort aan vitamine B12?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

In amandelen zit van nature geen B12, deze B12 is toegevoegd.
B12 wordt gemaakt door bepaalde micro-organismen (zeg maar een soort bacteriën), die oa. in de grond, vervuild water en bepaalde delen van het lichaam van dieren leven. Vlees, zuivel en ei bevatten B12 doordat de dieren B12 binnenkrijgen via voedsel waar nog restjes aarde op zitten, water dat vervuild is met aarde/mest, bij sommige dieren doordat er van die micro-organismen in het juiste deel van hun lichaam zit waardoor ze die B12 meteen kunnen opnemen (de mens niet), en door B12 die toegevoegd is aan hun voer.
B12 voor verrijkte voeding en supplementen wordt gemaakt door diezelfde micro-organismen, alleen leven ze dan niet in de grond of in bijvoorbeeld de maag van een dier, maar in een schaaltje met voeding, meestal suiker. Het is dus wel aparte B12 die toegevoegd wordt, maar het is geen kunstmatige namaak.
B12 in verrijkte voeding (voeding waar B12 aan toegevoegd is), is voldoende opneembaar.

Je moet dagelijks 2.8 µg B12 binnenkrijgen, verdeeld over minstens 2 porties per dag met een aantal uur ertussen (dus niet alles in 1 maaltijd of vlak na elkaar, dan heb je een grotere hoeveelheid dan 2.8 microgram nodig, in verband met de opneembaarheid).
Een ei bevat zo'n 0.8 microgram B12 (afhankelijk van hoe groot je ei is natuurlijk).
Hoeveel B12 amandelmelk bevat, verschilt per merk. Ik heb even die van Alpro als voorbeeld gepakt, omdat dat eentje is die je in supermarkt kan krijgen. Van Alpro bevatten alledrie de varianten (gewone, ongezoete en verse) 38 microgram per 100 ml. Andere merken gebruiken soms andere hoeveelheden, en sommige merken voegen geen B12 toe. Je moet even kijken op de verpakking van het merk dat jij gebruikt hoeveel B12 het bevat (µg wordt ook wel geschreven als microgram of mcg).
Als je via amandelmelk en 1 ei voldoende B12 wil binnenkrijgen, heb je bij Alpro dus 530ml amandelmelk nodig. Een gemiddeld glas is zo'n 200-250 ml. Het is dus zo'n 2.5 glas amandelmelk. Als je die hoeveelheid ervan drinkt, krijg je voldoende B12 binnen. Als je minder ervan gebruikt, moet je zorgen voor extra B12 uit andere bronnen (vlees, vis, yoghurt/melk/kwark/zuivelpudding, verrijkte zuivelvervangers (sojamelk, sojayoghurt, sojapudding, rijstmelk, rijstpudding, etc. waar B12 aan toegevoegd is), B12-supplementen, vitamine B-supplementen of multivitaminen). B12 is erg belangrijk, dus zorg dat je voldoende binnenkrijgt, via voeding of eventueel supplementen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fynnya, bedankt voor jouw verhelderende antwoord. Ik heb even gekeken op het pak amandelmelk wat ik nog had had liggen in de koelkast. Het heet Almond Dream en is verrijkt met vitamine E, D2 & B12. Bij 100 ml zit er aan B12 0,375 µg in en bij 200 ml 0,75 µg. De totale inhoud is 1 liter. Ik drink ongeveer een heel pak amandelmelk per dag dus bij het lezen van jouw bericht lijkt mij een tekort aan B12 gelukkig niet waarschijnlijk. Tevens gebruik ik dagelijks een plantaardige*** multi-vitamine van SunWarrior waar per 3 capsules 6 mcg in zit. Ik schakel echter weer over op mijn gebruikelijke supplement van NOW want bij 3 capsules per dag is dit plantaardige supplement veel te duur. Wat ik mij alleen afvraag, is of het lichaam kunstmatig toegevoegde vitamine B12 net zo goed kan opnemen dan wanneer dit van nature in voeding zit zoals vlees en koemelk. Dit vraag ik mij ook af bij multi-vitamines en of deze dan ook wel echt werken. *** het plantaardige supplement van SunWarrior bevat vitamines rechtstreeks gewonnen uit planten en bevat totaal geen synthetische stoffen. Weet jij hier wellicht meer over?