mijn zoon die een eetstoornis heeft wil ipv eten een week groenten en fruitsappen nemen, kan dat kwaad?

HIj wil dit in navolging van serious request..ik ben het er niet mee eens, huisarts is dicht, vervangende arts vindt het geen spoed dus ik krijg geen antwoord op mijn vragen. Ipv het gelijk verbieden (het is een puber en gaat dus uit zijn stekker bij het woord nee) wil ik graag weten hoeveel kwaad het kan of juist niet

Weet jij het antwoord?

/2500

Het probleem met sapjes is dat het lastig is om genoeg kcal binnen te krijgen. Als je een smoothie maakt krijg je alle kcal wel binnen van wat je er in stopt, maar als je echt met een juicer bezig gaat, haal je alle vezels en dergelijke er uit. Groente is over het algemeen al laag in kcal, dus dan zou je wel heel veel moeten drinken om aan je benodigde hoeveelheid te komen. Je kunt door avocados toe te voegen wel iets hoger komen in kcal, maar dan nog is het lastig. En als je voornamelijk fruitsapjes neemt, gaat je suikerspiegel gigantisch schommelen, omdat je alleen de suikers zonder vezels binnenkrijgt. Dit lijkt mij niet echt gezond, dan heb je eerst veel energie, maar kort daarna een grote crash. Toegevoegd na 1 minuut: Je kunt wel vetten binnenkrijgen door avocado te gebruiken in smoothies, maar het is erg lastig om genoeg eiwitten binnen te krijgen met alleen groente en fruit. Zeker met een eetstoornis heb je hier genoeg van nodig om afbraak van spieren te voorkomen.

Als hij een eetstoornis heeft, het maakt eigenlijk niet uit welke, dan is het niet verstandig om zoiets extreems te gaan doen. Alles waarmee je afwijkt van gewoon gezond eten kan dan iemand verder uit balans brengen. Zowel lichamelijk als psychisch. Want als hij overgewicht heeft en graag wil afvallen, of als hij ondergewicht heeft en misschien al veel afgevallen is, of als hij heel éénzijdig eet of wat voor stoornis hij ook maar heeft: na een periode alleen sap drinken zou het voor hem extra moeilijk kunnen zijn om weer normaal te gaan eten. Stel dat hij graag wil afvallen, wie weet beschouwd hij dit wel als een kickstart en gaat hij daarna op dezelfde manier verder. Zelfs al hij dit niet van plan was: uit een bekend Amerikaans experiment met gezonde vrijwilligers bleek jaren geleden al dat een periode niet of heel weinig eten bij mensen gedrag en gedachten kan veroorzaken dat je normaal ziet bij een eetstoornis: 'raar' doen met eten, je schuldig voelen als je normaal eet, je dik en vies voelen na het eten, et cetera. Jouw zoon is blijkbaar al gevoelig voor het ontwikkelen van een eetstoornis, dus moet zeker niet een tijd eenzijdig en beperkt gaan eten. Kun je hem niet stimuleren iets anders nuttigs te doen? Geld in te zamelen met een sponsoractie op een heel andere manier, of vrijwilligerswerk te gaan doen waarbij hij zich inzet voor een goed doel? Als hij er eerst voor zorgt dat hij zélf gezond blijft, kan hij anderen veel beter helpen. Probeer hem dit duidelijk te maken.

Ik zou na een paar dagen niet direct in paniek raken. Er word veel onzin verteld over eiwitten en dergelijke. Om een voorbeeld te noemen, 30 jaar geleden werd je nog ziek als je geen vlees at. Ik ben nu 30 jaar vleesloos, waarvan 12 jaar ook nog zuivelloos. Ik leef nog, ik ben veel gezonder dan veel van mijn leeftijdsgenoten (50). MIjn bloed bevat alles, ijzer, vitamine B12, voldoende calcium, alle spoorelementen, en in tegenstelling tot veel van mijn leeftijdsgenoten, niet teveel cholesterol. Ik sport ook regelmatig. Dus lijkt me geen probleem. Als je zoon dit gaat doorzetten, zou ik gewoon daar tegenover eisen dat hij over een paar weken zijn bloed laat trekken, en daarna ieder half jaar. Laat controleren op eiwitten, vitamine B12 en ijzer en vetten. Zijn daar geen problemen, gewoon laten verder doen. Oh ja, als oliën in de sap zou ik lijnzaadolie doen. En inderdaad, een advocado. wat de suikerschommelingen betreft, bij suiker heb je een korte piek, terwijl je bij brood een lange piek hebt. Die korte piek is veel natuurlijker dan die lange piek. Grote hoeveelheden brood zullen eerder voor suikerziekte zorgen dan een redelijke hoeveelheid fruitsap. Ik zou wel een goede verhouding fruit/groente doen. Als je bijvoorbeeld een banaan, een peer, en verder een komkommer, spinazie en een advocado heb je een redelijke verhouding. En uw zoon zou noten moeten eten. Dan is het allemaal geen probleem. Hoe is trouwens het gewicht van uw zoon en de lengte? Toegevoegd na 1 minuut: NB Die noten is wel redelijk belangrijk in verband met de koolhydraten en eiwitten.

Zolang hij de juiste keuzes maakt kan dat best, maar daar ligt in mijn ogen ook gelijk het probleem omdat hij zich hier niet eerst in verdiept heeft. In groenten zitten doorgaans veel vitaminen en mineralen, in vlees (vis, en ei) veel eiwitten, en in aardappelen (rijst, brood en pasta) veel koolhydraten. Echter, er zijn ook groenten die relatief veel eiwitten bevatten, o.a.: - Sojabonen (tofu, tempeh, seitan & sojaburgers) - Kapucijners & linzen - Spliterwten & kikkererwten - Witte & bruine bonen - Tuinbonen - Pinda’s - Mais - Aardappels - Taugé - Zeewier - Champignons Er zijn helaas geen fruitsoorten die echt tot de groep eiwitrijke voeding kunnen worden gerekend. Naast eiwitten is het als vegetariër ook van belang om voldoende ijzer, vitamine B1, en vitamine B12 binnen te krijgen. IJzer zit in brood, granen, groente, peulvruchten, eieren en andere vleesvervangers. B-vitamines komen voor in brood, graanproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, kaas en ei. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Voor de vegetariër zijn daarom melk(producten), kaas en ei de aangewezen bronnen voor deze vitamine. Het probleemkindje hier is dus B12. Veganisten (mensen die geen vlees maar ook geen vis, eieren, melk, etc. nuttigen) nemen daarom voedingssupplementen in om aan B12 te komen - maar dit lijkt me voor een week niet erg praktisch. In conclusie: gezond eten met groente en sapjes kan zeker maar het vergt wel dat je weet wat je eet! Als je zoon er mee doorzet dan zou het in ieder geval aan te bevelen zijn dat hij dierlijke producten (melk, ei, kaas) niet opgeeft zodat hij voldoende B12 binnenkrijgt. En natuurlijk voldoende brood, aardappels, rijst en/of pasta voor de koolhydraten.

Bronnen:
http://www.salusi.nl/eiwitrijke-voeding-li...
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...
http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/v...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100