mijn zoon die een eetstoornis heeft wil ipv eten een week groenten en fruitsappen nemen, kan dat kwaad?

HIj wil dit in navolging van serious request..ik ben het er niet mee eens, huisarts is dicht, vervangende arts vindt het geen spoed dus ik krijg geen antwoord op mijn vragen. Ipv het gelijk verbieden (het is een puber en gaat dus uit zijn stekker bij het woord nee) wil ik graag weten hoeveel kwaad het kan of juist niet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien kan je 'ja, mits onder begeleiding van een diëtist' zeggen? Zeg je geen nee, en heb je toch een kans dat het niet extreem ongezond wordt.
Summo
10 jaar geleden
ik weet niet in hoeverre het echt ongezond is, en daar gaan ook al veel antwoorden over. Ik wil je echter iets anders meegeven. Je hebt het over een puber, die willen grenzen stellen en zelfbeschikking. Maar die hebben toch vaak berehonger. Waarom niet zeggen, kom we gaan het proberen, ik ga je helpen, maar vertel het dan aub als je je heel slecht of slap gaat voelen, dan voegen we extra dingen toe. Wie zegt dat hij het een hele week gaat volhouden, misschien is hij er na 2 dagen helemaal klaar mee en als je hem steunt kan hij zonder gezichtsverlies eerder stoppen. Van 2 dagen niet of slecht eten heeft nog niemand iets gekregen die verder redelijk gezond was. Laat hem gewoon beginnen en praat erover hoe het is en hoe het voelt.
Ritsuka
10 jaar geleden
dat is ook een goede suggestie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn opties dat je enkele dagen minder/anders eet en dan afvalt/je lichaam reinigt. Maar mij lijkt dat geen goed plan als je zoon al met een eetstoornis kampt.
Bovendien krijg je bij enkel uit 1 bepaalde klasse eten niet alle nodig vitamines enz. binnen. Bijvoorbeeld eiwitten, ijzers...
Ritsuka
10 jaar geleden
lichaam reinigen is onzin, dat doen je nieren en lever al. als die niet werken, had je al lang in het ziekenhuis gelegen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik bedoel eigenlijk dat met een 'kuur' je voor enkele dagen geen afvalstoffen binnenkrijgt (dus "reinigt")
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat voor afvalstoffen?
Vezels zou je als afvalstoffen kunnen zien, want je lichaam scheid deze weer uit. Of bedoel je wat anders?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf ook een eetstoornis gehad ik ben direct naar een kinderpsycholoog gegaan ik had 2 maanden bijna niks gegeten ik leefde alleen op 3 mini cola blikjes en 1 zakje chips en heel soms een kopje soep die met de mixer klein was gemaakt per week
Ik heb dit 2 maanden vol gehouden eigenlijk had ik opgenomen moeten worden in het ziekenhuis maar ik heb ook nog ziekenhuisangsten en liftangsten (ik overdrijf niet)
Ik heb 3x per week onder behandeling gezeten bij een psycholoog in 3 maanden was ik weer helemaal de oude gelukkig !!! Dus ik zou wel veel suikers proberen binnen te krijgen als ik hem was !

Antwoorden (4)

Het probleem met sapjes is dat het lastig is om genoeg kcal binnen te krijgen.
Als je een smoothie maakt krijg je alle kcal wel binnen van wat je er in stopt, maar als je echt met een juicer bezig gaat, haal je alle vezels en dergelijke er uit.
Groente is over het algemeen al laag in kcal, dus dan zou je wel heel veel moeten drinken om aan je benodigde hoeveelheid te komen.
Je kunt door avocados toe te voegen wel iets hoger komen in kcal, maar dan nog is het lastig.
En als je voornamelijk fruitsapjes neemt, gaat je suikerspiegel gigantisch schommelen, omdat je alleen de suikers zonder vezels binnenkrijgt.
Dit lijkt mij niet echt gezond, dan heb je eerst veel energie, maar kort daarna een grote crash.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt wel vetten binnenkrijgen door avocado te gebruiken in smoothies, maar het is erg lastig om genoeg eiwitten binnen te krijgen met alleen groente en fruit.
Zeker met een eetstoornis heb je hier genoeg van nodig om afbraak van spieren te voorkomen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Als hij een eetstoornis heeft, het maakt eigenlijk niet uit welke, dan is het niet verstandig om zoiets extreems te gaan doen. Alles waarmee je afwijkt van gewoon gezond eten kan dan iemand verder uit balans brengen. Zowel lichamelijk als psychisch. Want als hij overgewicht heeft en graag wil afvallen, of als hij ondergewicht heeft en misschien al veel afgevallen is, of als hij heel éénzijdig eet of wat voor stoornis hij ook maar heeft: na een periode alleen sap drinken zou het voor hem extra moeilijk kunnen zijn om weer normaal te gaan eten. Stel dat hij graag wil afvallen, wie weet beschouwd hij dit wel als een kickstart en gaat hij daarna op dezelfde manier verder. Zelfs al hij dit niet van plan was: uit een bekend Amerikaans experiment met gezonde vrijwilligers bleek jaren geleden al dat een periode niet of heel weinig eten bij mensen gedrag en gedachten kan veroorzaken dat je normaal ziet bij een eetstoornis: 'raar' doen met eten, je schuldig voelen als je normaal eet, je dik en vies voelen na het eten, et cetera. Jouw zoon is blijkbaar al gevoelig voor het ontwikkelen van een eetstoornis, dus moet zeker niet een tijd eenzijdig en beperkt gaan eten.

Kun je hem niet stimuleren iets anders nuttigs te doen? Geld in te zamelen met een sponsoractie op een heel andere manier, of vrijwilligerswerk te gaan doen waarbij hij zich inzet voor een goed doel? Als hij er eerst voor zorgt dat hij zélf gezond blijft, kan hij anderen veel beter helpen. Probeer hem dit duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou na een paar dagen niet direct in paniek raken. Er word veel onzin verteld over eiwitten en dergelijke. Om een voorbeeld te noemen, 30 jaar geleden werd je nog ziek als je geen vlees at. Ik ben nu 30 jaar vleesloos, waarvan 12 jaar ook nog zuivelloos. Ik leef nog, ik ben veel gezonder dan veel van mijn leeftijdsgenoten (50). MIjn bloed bevat alles, ijzer, vitamine B12, voldoende calcium, alle spoorelementen, en in tegenstelling tot veel van mijn leeftijdsgenoten, niet teveel cholesterol. Ik sport ook regelmatig. Dus lijkt me geen probleem. Als je zoon dit gaat doorzetten, zou ik gewoon daar tegenover eisen dat hij over een paar weken zijn bloed laat trekken, en daarna ieder half jaar. Laat controleren op eiwitten, vitamine B12 en ijzer en vetten. Zijn daar geen problemen, gewoon laten verder doen. Oh ja, als oliën in de sap zou ik lijnzaadolie doen. En inderdaad, een advocado. wat de suikerschommelingen betreft, bij suiker heb je een korte piek, terwijl je bij brood een lange piek hebt. Die korte piek is veel natuurlijker dan die lange piek. Grote hoeveelheden brood zullen eerder voor suikerziekte zorgen dan een redelijke hoeveelheid fruitsap. Ik zou wel een goede verhouding fruit/groente doen. Als je bijvoorbeeld een banaan, een peer, en verder een komkommer, spinazie en een advocado heb je een redelijke verhouding. En uw zoon zou noten moeten eten. Dan is het allemaal geen probleem. Hoe is trouwens het gewicht van uw zoon en de lengte?

Toegevoegd na 1 minuut:
NB Die noten is wel redelijk belangrijk in verband met de koolhydraten en eiwitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het niet zou gaan om een jongen met een eetstoornis, zou je helemaal gelijk hebben. Inderdaad krijgt een verder gezond persoon niets van een paar dagen of een week beperkt/anders/weinig of zelfs niets eten. En mbt vegetarisch of veganistisch eten is eigenlijk alleen B12 een probleem: die moet je echt suppleren tenzij je voldoende zuivel en eieren of met b12 verrijkte producten (bijv. bepaalde merken sojamelk) gebruikt. Eiwitten kun je inderdaad zat uit andere producten halen, om de één of andere reden denken veel mensen dat je zonder dierlijke producten eiwitten tekort zou krijgen. Maar echt: een jongen met een eetstoornis moet hier niet aan mee gaan doen. Het risico dat het misgaat (zowel psychisch als fysiek, en dan heb ik het niet eens zozeer over die ene week, maar vooral over de tijd erna) is gewoon te groot.
Zolang hij de juiste keuzes maakt kan dat best, maar daar ligt in mijn ogen ook gelijk het probleem omdat hij zich hier niet eerst in verdiept heeft. In groenten zitten doorgaans veel vitaminen en mineralen, in vlees (vis, en ei) veel eiwitten, en in aardappelen (rijst, brood en pasta) veel koolhydraten.

Echter, er zijn ook groenten die relatief veel eiwitten bevatten, o.a.:

- Sojabonen (tofu, tempeh, seitan & sojaburgers)
- Kapucijners & linzen
- Spliterwten & kikkererwten
- Witte & bruine bonen
- Tuinbonen
- Pinda’s
- Mais
- Aardappels
- Taugé
- Zeewier
- Champignons

Er zijn helaas geen fruitsoorten die echt tot de groep eiwitrijke voeding kunnen worden gerekend.

Naast eiwitten is het als vegetariër ook van belang om voldoende ijzer, vitamine B1, en vitamine B12 binnen te krijgen.
IJzer zit in brood, granen, groente, peulvruchten, eieren en andere vleesvervangers.
B-vitamines komen voor in brood, graanproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, kaas en ei. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Voor de vegetariër zijn daarom melk(producten), kaas en ei de aangewezen bronnen voor deze vitamine.

Het probleemkindje hier is dus B12. Veganisten (mensen die geen vlees maar ook geen vis, eieren, melk, etc. nuttigen) nemen daarom voedingssupplementen in om aan B12 te komen - maar dit lijkt me voor een week niet erg praktisch.

In conclusie: gezond eten met groente en sapjes kan zeker maar het vergt wel dat je weet wat je eet! Als je zoon er mee doorzet dan zou het in ieder geval aan te bevelen zijn dat hij dierlijke producten (melk, ei, kaas) niet opgeeft zodat hij voldoende B12 binnenkrijgt. En natuurlijk voldoende brood, aardappels, rijst en/of pasta voor de koolhydraten.