Welke vitamines dien ik in te nemen daar in de vaste nacht werkt en zeker in deze winterdagen zelden van het zonlicht kunt genieten ?

voel mij zowat uitgeput en sleep mij voort, ben overigens oververmoeid

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Er is al een goed antwoord op deze vraag gegeven, maar wilde er nog even het volgende aan toevoegen.
Uit eigen ervaring weet ik dat een chronisch gebrek aan vitamine D je extreem vermoeid en depressief kan maken.
Daarom zou ik je willen aanraden met je klacht naar de dokter te gaan en niet zelf iets te kopen.
De dokter kan namelijk controleren hoe hoog het vit. D gehalte in je lichaam is en daar een passende medicatie voor voorschrijven. In mijn geval slik ik nu al 3 maanden vitamine D3 2800 IE capsules, die alleen op recept verkrijgbaar zijn. Ze helpen echt fantastisch, ik voel me ontzettend veel beter nu.
Succes en beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

’s Winters is het wel goed te letten op de hoeveelheid vitamine D in het eten. Deze vitamine wordt namelijk onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Omdat dit in de winter minder is dan in de zomer, is gevarieerd eten nodig om hiervan voldoende binnen te krijgen.

Belangrijke bronnen van vitamine D zijn halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Ook vlees, volle melkproducten en vette vis leveren vitamine D.

Je kan dit ook als voedingssupplement kopen. Ook multivitamines zijn interessant om de winter door te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vit. C kan ook geen kwaad. :)
+
Ik werk ook vast in de nachtdienst. Wat bij mij werkt ik de nachtlamp. 30 minuten tot 2 uur per nacht bij die lamp zitten, als dat voor jou haalbaar is. Eet 's nachts veel fruit. Daarbij ook een multivitamine omdat je ongemerkt toch anders eet dan overdag. Mocht je overdag slecht slapen dan kun je nog melatonine tabletten proberen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nachtlamp = lamp die kunstmatig daglicht geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten de genoemde preparaten & lampen is het ook een otie om een eenvoudige hoogtezon te nemen, welke je ook aan je hoeveelheid licht kan helpen. Dus bij het opstaan aan het einde van de middag (voor jou dan he) even een 10 minuten onder de hoogtezon om je hele lichaam een dosis licht te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine D, B1, B6, pantotheenzuur, biotine en PABA, kortom een multivitamine en/of B-complex en extra vitamine C.

Vraag je huisarts om je op een paar vitamines te laten prikken, zoals D en B12 en ook op bloedarmoede. Als je een ernstig tekort hebt kom je er niet met een pilletje van het Kruidvat. Dan moet je aan de medicamenteuze hoeveelheden en toepassingen. B12 wordt bijvoorbeeld oraal slecht opgenomen. Die moet geïnjecteerd worden.

Kijk vooral en eerst naar je voedingsgewoontes. Laat alle zuivelliflafjes staan, vooral als de naam met 'Vita' 'Opti' of iets dergelijks begint, zoals vele kapot geraffineerde voedselproducten. Laat sowieso voedsel van en met geraffineerde grondstoffen, zoals suiker en wit meel weg uit je menu, te beginnen met de tussendoortjes die juist in nachtdiensten zo lekker weghappen. Eet in plaats daarvan volkoren brood met fatsoenlijke boter en hartig beleg, zoals kaas, eieren, vleeswaar en pindakaas. Doe er rauwkost bij en doe rustig aan met fruit, want dat zit boordevol suikers waar je juist dips van krijgt. Neem als tussendoortje iets hartigs, zoals een stukje worst of kaas of een handje noten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf last van winterdepressie en hiervoor de eerder genoemde daglichtlamp aangeschaft. Kijk eens op lichttherapiewinkel.nl Zo'n lamp wordt veelvuldig gebruikt door mensen die nachtdiensten draaien.
Denk er wel om dat het effect bij jou pas na een paar weken merkbaar zal worden, omdat je al zo'n tekort hebt opgebouwd. Meestal wordt aangeraden al in oktober te beginnen, ter compensatie van de korter wordende dagen. Maar jij zou de lamp het jaar rond kunnen gebruiken tijdens je dienst.
Misschien wil je werkgever er een aanschaffen voor je. Informeer ook eens bij je ziektekostenverzekeraar of deze misschien (deels) een lamp vergoedt en anders kan je de aankoop als medisch hulpmiddel aftrekken bij je belastingaangifte.

Eerder genoemde vitamine-supplementen lijken mij trouwens ook aan te raden in jouw geval.

Helpt het allemaal niet, ga dan eens naar je huisarts voor een check!