Krijg je van vruchtensuiker hoge cholesterol?

Fructose verhoogd de LDL cholesterol. Dat is de slechte cholesterol. dat willen we dus niet.
Het suiker wat zich bevindt in fruit wordt omgezet in fructose in het lichaam. (of dat zo is weet ik niet maar heb ik eens ergens gelezen)
Is deze fructose uit fruit ook cholesterol verhogend of is dit alleen het geval bij door de mens gemaakte fructose?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In principe kan je van teveel fructose een verhoogd LDL cholesterol krijgen. Maar niet van bijvoorbeeld 1 banaan per dag. Waarvoor je wel moet oppassen is glucose fructose siroop en andere pseudo namen zoals invert suiker en nog wat andere namen. Die kunnen bij een te hoge inname, en dat kan al heel snel, omdat het in veel producten zit, tot een verhoogd ldl cholesterol leiden.

Als je goed Engels kan verstaan, raad ik je aan om deze presentatie te kijken. Wel bijna 1:30 uur maar zeer interessante info die eigenlijk iedereen hoort te weten

http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Toegevoegd na 2 minuten:
Fructose in fruit bevat vezels en kan dan veel beter worden omgezet in bruikbare energie dan glucose fructose stroop waar alle nuttige voedingstoffen niet inzitten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een overmaat aan fructose kan je inderdaad een verhoogd cholesterol krijgen. Het zorgt bij hoge inname voor een malabsorptie in de lever, waardoor er een verhoogde vetaanmaak optreedt om deze suikers toch te kunnen verwerken.