Hoeveel gram is 200 ml vla?

En hoeveel gram is 200 ml vla? En hoeveel gram is 200 ml kwark?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
20.4K
TurfGraver
3 jaar geleden
Hangt van de vla en kwark af.
ml is volume, gram is gewicht.
Ritsuka
3 jaar geleden
Ik gebruik gewoon een keukenweegschaal. Verpakking heeft kcal per 100 gram op de verpakking staan.

Antwoorden (1)

De omrekening van volume naar gewicht gaat via de dichtheid (densiteit).
Als het niet erg nauwkeurig hoeft, kan je uitgaan van een dichtheid van 1 (g/ml).
Afhankelijk van de samenstelling wordt de dichtheid hoger dan 1. Vooral een hoger gehalte aan eiwit en koolhydraten (suikers, zetmeel) trekt de dichtheid omhoog. Vet of olie heeft een dichtheid lager dan 1 (ongeveer 0,8) dus meer vet geeft een lagere dichtheid.
Voor vla en kwark zal de dichtheid ongeveer 1,05 zijn. Magere kwark wat meer, volle kwark wat minder.
Dus 200ml vla of kwark zal zo'n 210 gram wegen (gewicht = aantal ml x dichtheid).
3 jaar geleden
Utrecht
3 jaar geleden
Ik zat er wel heel erg ver vanaf. De dichtheid van vla is 1,070 g/ml (1070 kg/m3), terwijl ik had ingeschat 1,05.
Het bakje met 200ml vla weegt dus 214 gram (en niet 210 gram zoals ik eerder antwoordde).
Voor de kwark kan zo geen nauwkeuriger antwoord gegeven worden omdat het heel erg afhangt van het type kwark (mager/vol). http://www.koudecentraal.nl/documents/handboekkoudetechniek/2D%20Eigenschappen%20van%20te%20bewaren%20producten.pdf
(pagina 20).
http://www.soortelijkgewicht.com/vloeistoffen
https://nl.wikihow.com/Milliliters-omzetten-naar-grammen