Als het je om de stof eiwitten gaat, wat kun je dan het beste aan je dagelijkse dieet toevoegen, tofu of gekookt(e) ei(eren)?

de meest gezondste optie voor het lichaam graag

Toegevoegd na 10 uur:
mensen de verhoudingen weet ik zelf al, ik vraag me af wat het minst schadelijk kan zijn om dagelijks te consumeren, tofu of eieren.
en tot welke hoeveelheden dat dan verantwoord is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tofu = soja en daarom niet de gezondste optie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kunt u dit nader uitleggen waarom soja ongezond zou zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zowel tofu als eieren bevatten grofweg 10% eiwitten. Tofu ietsje meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tofu bevat 20 gram eiwit per 100 gram 100 gr ei bevat 13 gram eiwit Toegevoegd na 2 minuten:
Oja trouwens als je meer dan 3 eieren per weer eet (het gele) heb je kans op een verhoogd cholesterol, probeer de tofu en eieren te combineren Bronnen:
- Dutchbodybuildingforum
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeveel soja kun je nu nemen? Voor zover ik kan nagaan kun je gefermenteerde sojaproducten zoals miso, tamari en tempé gewoon eten, dat is juist gezond. De overige, ongefermenteerde sojaproducten zou ik minderen of helemaal uit je menu halen. Zelf ben ik jaren geleden al gestopt met sojamelk en sojayoghurt, omdat je lichaam deze producten niet nodig heeft en vanwege het risico op kanker. Je kunt je eiwitten beter uit andere dingen halen, zoals biologische eieren, vis, biologische kip, bonen, noten, zaden en groente. Als je vegetarisch bent zijn er ook voldoende plantaardige eiwitbronnen. Voorheen nam ik nog heel af en toe wat tofu in mijn avondmaaltijden, maar ook dat ben ik steeds minder gaan doen. En wat blijkt? Ik mis het totaal niet. Sojaburgers en andere vleesvervangers zou ik al helemaal niet nemen, vanwege de chemische toevoegingen en verzadigde vetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je niet te hard kookt oxideren bepaalde vetten niet in het eigeel.
Daardoor is cholesterol geen probleem. Durksken: ""Ik heb het over het gele, en zaten die mensen dan onder de gemiddelde cholesterol waarde?" (door verplaatsing naar reacties viel dit weg)
Ik: Wat is gemiddeld? Ze gingen van te hoog naar goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Durksken , wat sojaproducten betrefd wil ik het alleen maximaal bij tofu tempéh en tahoe houden verder niet teveel "chemische" tovernarijen, @ Jackd , wat is er nu precies negatief aan soja (alleen betreffend dus op de producten als tempéh, tofu, en tahoe)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eiwitten zitten overigens ook genoeg in sesamzaad
http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M4&s=M62&ss=P1020&l=NL
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
negatief aan soja:
http://www.praktijk-advance.nl/blog/voeding/de-gevaren-van-soja Daarnaast moet het op traditionele wijze gefermenteerd worden,
net als soja yoghurt bijvoorbeeld zou je het als gefermenteerd kunnen zien, maar bij tofu is dat een snel proces.
http://www.natuurlijkwelzijn.org/dnua/artikel/gefermenteerde-soja Zelfs gefermenteerde soja-producten werden traditioneel niet in grote hoeveelheden gegeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij zowel eieren als tofu komt ongeveer 40% van de calorieën uit proteïne ("eiwitten"), en beiden bevatten complete proteïnen. Naar die anti-sojaverhalen moet je met een zéér kritisch oog kijken, want er wordt nogal wat onzin gezegd.
Er wordt dan bijvoorbeeld telkens weer gezegd dat soja de kans op prostaatkanker of borstkanker vergroot, of het minder snel laat genezen, terwijl de wetenschap daar dus heel anders over denkt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt juist dat soja de kans op prostaatkanker mogelijk verkleint. En dat er nog geen bewijs is, maar wel aanwijzingen zijn uit wetenschappelijk onderzoek dat soja de kans op borstkanker mogelijk verkleint en ook de kans op opnieuw borstkanker krijgen mogelijk verkleint.
Ook gerenommeerde instituten als het Amerikaanse National Cancer Institute geven aan dat soja veelbelovend klinkt als bescherming tegen prostaatkanker, en dat het daarom verder onderzocht wordt, en vernoemen op de bladzijde hierover allerlei onderzoeken die aangeven dat soja (ook ongefermenteerde) de kans op prostaatkanker mogelijk verlaagt en mogelijk helpt bij de behandeling van prostaatkanker. Deze dingen gelden allemaal niet alleen voor gefermenteerde soja, uit sommige onderzoeken blijkt dat juist ongefermenteerde soja meer helpt dan gefermenteerde, en dat grote hoeveelheden soja eten meer helpt dan kleine hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat zijn voorbeelden van ongereformeerde soja? en heeft u hier een bron van?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gefermeteerd:
http://www.tempeh.info/nl/soja-fermentatie.php
(kijk ook hoe lang fermenteren duurt) Alle andere soja producten zijn ongefermenteerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongereformeerde soja, leuke benaming :D
Ongefermenteerde soja is bijvoorbeeld tofu, sojamelk, sojapudding, sojaslagroom, onbewerkte sojabonen, onbewerkte edamame, sojakiemen, textured vegetable protein (sojabrokjes), etc. Wil je een bron voor welke soja ongefermenteerd is, of een bron voor wat ik vertelde over prostaatkanker en borstkanker ed.?
In het laatste geval: Ik heb een heleboel meta-analyses gelezen daarvoor, ik heb een deel van de links daarvan geloof ik wel opgeslagen, maar niet op deze computer, die zal ik wel even voor je proberen op te zoeken als ik op mijn eigen computer zit.
De bron van het National Cancer Institute kan ik wel makkelijk terugvinden, dus die geef ik je alvast: http://www.cancer.gov/cancertopics/pdq/cam/prostatesupplements/Patient/Page8#Section_95 @Jackd: Dat alle andere sojaproducten ongefermenteerd zijn klopt niet hoor, er zijn nog veel meer gefermenteerde sojaproducten dan in dat artikeltje van jou genoemd worden: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fermented_soy_products
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn er meer dan ik dacht, qua eten bestaat er natuurlijk altijd wel iets dat je niet kent, maar zoveel had ik niet verwacht.

Het beste antwoord

Ei en tofu bebvatten beiden eiwit, al hebben ze een verschillende opbouw in aminozuren. Voor een optimale aanmaak van lichaamseiwit wordt geadviseerd om eiwitbronnen, anders dan vlees/vis, te combineren.
Ik zou niet dagelijks ei eten, ivm. het choesterol en verzadigd vet. Er wordt geadviseerd om max. 3 eieren per week te eten. Tofu kun je normaal gesproken dagelijks eten (in Azie zijn ze dat gewend), bekijk of het jou ook goed bekomt.
De gezondste optie is altijd nog variatie. Dat maakt het ook smakelijk en praktisch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tofu is knutselvoeding uit een fabriek.
Ik ga er van uit dat je lichaam meer heeft aan een natuurlijk product als een gekookt ei. Sterker nog, je bent nog beter af met een biologisch vers rauw ei!

In tegenstelling tot andere antwoorden op je vraag, ben ik van mening dat je vrijwel onbeperkt eieren kunt eten zonder dat dit gevolgen heeft voor je cholesterol gehalte.
Dat is namelijk al lang achterhaald.

Ik eet me zelf ongans aan rauwe eieren, gekookte eieren en gebakken eieren, en daar voel ik me heel goed bij. Uiteraard betreft het in alle gevallen wel biologische eieren die ik bij de biologische boerderij haal. De eieren uit de supermarkt, zelfs als deze biologisch zijn, wil ik gratis nog niet hebben...

Kies voor natuurlijk!
Gezonder kun je het niet krijgen.
Al proberen onwetenschappers je het tegendeel te bewijzen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Wie zegt dat wat jij beweert ook geen onwetenschap is? Heb jij je cholesterol wel eens laten meten? Je doet in jouw antwoorden over wat goede voeding zou zijn nogal boute uitspraken. En geeft er geen bronvermeldingen bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea, Als mijn arts me zou zeggen dat mijn cholesterol gehalte te hoog is, zou ik een gat in de lucht springen van blijdschap.
Dat zou de bevestiging zijn dat mijn lichaam optimaal functioneert,
Weet jij dat de oudste mensen ter wereld, een enorm hoog cholesterol gehalte hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
laat maar zin met een bron, want je schrijft het zelf ik citeer, "ben ik van mening dat", maar ik zoek naar feiten en niet naar persoonlijke ervaringen, meningen & uitzonderingen