Zijn vissen die in blikjes verkocht worden gewoon rauw of worden deze eerst gestoomd/gekookt?

Ik vroeg mij af of de visjes die in blikjes verkocht worden (zoals makreel, sardientjes, tonijn en dergelijke) gewoon rauw ingeblikt zijn of zijn deze gestoomd/gekookt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22.9K

Het beste antwoord

Veel vis wat wordt ingeblikt, wordt eerst ontveld, ontgraat en gesteriliseert, soms wordt de vis gerookt, dit vind je dan terug op de verpakking.

Gesteriliseerde vis, schaal- en schelpdieren worden het meest geconsumeerd omdat ze, in tegenstelling tot verse visserijproducten, zonder koeling onbeperkt bewaard kunnen blijven. Bovendien kan vis op handige manieren gesteriliseerd en verpakt worden. Voor het steriliseren kan men het blik vullen met olie, water of saus. Om te vermijden dat de visserijproducten gaan vastplakken aan de verpakking, wordt er papier aan de binnenkant van het blik aangebracht of worden de visserijproducten op voorhand gekookt. Het voorkoken van vis wordt meestal op vette vis toegepast om de specifieke smaak ervan te verzachten. Bij schaal-, schelp- en weekdieren komt deze techniek vooral voor bij garnalen, krab, gerookte oesters in olie, inktvis in pikante saus en escargots.

Bij het steriliseren van visserijproducten worden (soms) twee verhittingsprocessen toegepast.
De eerste verhitting gebeurt wanneer men het blik dichtmaakt. Met als doel het laatste vocht uit de vis te halen zodat er geen water in het blik overblijft. Anderzijds om de onvermijdelijke krimping bij verhitting te veroorzake.
De tweede verhitting vindt plaats wanneer het blik dichtgemaakt wordt en dient om de inhoud te steriliseren.

Toegevoegd na 5 minuten:
De ingeblikte vis is dus niet rauw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+11