Waarom noemt men dextrose druivensuiker?

Heeft dextrose iets te maken met druiven dan omdat het druivensuiker noemt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.2K
fremar
10 jaar geleden
What’s in a name
Waarom heet druivensuiker druivensuiker? Goede vraag, want de gezonde oppepper wordt helemaal niet uit druiven gehaald, maar wel uit aardappelen en maïs. Druiven bevatten wel een kleine hoeveelheid glucose, net als andere zoete vruchten, honing en wortelen, maar lang niet genoeg om een pakje druivensuiker mee te kunnen vullen.
http://www.well2day.be/ned/index.asp?artikel=1738

Het beste antwoord

Glucose is een rechtsdraaiend stereoisomeer. Fructose een linksdraaiend stereoisomeer. Als je gewone suiker (sacharose +67 graden) splitst dan wordt het eindresultaat een linksdraaiend mengsel (invertsuiker) omdat de fructose sterk linksdraaiend (-92 graden)is en glucose zwakker rechtsdraaiend (+53 graden). Officieel druk je de draaiing uit in graden per dm bij een 1 g/l -oplossing. Dexter is latijn voor rechts, vandaar dextrose.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De naam heeft weinig met druiven te maken. Je komt glucose (zo wordt die suiker ook wel genoemd) ook in allerlei andere voedingsmiddelen tegen.

Je kan de naamgeving vergelijken met bijvoorbeeld mierenzuur: dat komt ook in allerlei andere dieren (wespen) en zelfs planten (brandnetels) voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan geen duidelijke etymologische informatie vinden hierover. Wat ik wel kan vinden, is dat druivensuiker volgens de Duitse wikipedia voor het eerst ontdekt is in wijndruiven.
Druiven bevatten er overigens niet bijzonder veel van, en in de praktijk wordt het ook niet uit druiven gehaald. Het heeft denk ik dus puur te maken met de geschiedenis ervan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fremar
10 jaar geleden
What’s in a name
Waarom heet druivensuiker druivensuiker? Goede vraag, want de gezonde oppepper wordt helemaal niet uit druiven gehaald, maar wel uit aardappelen en maïs. Druiven bevatten wel een kleine hoeveelheid glucose, net als andere zoete vruchten, honing en wortelen, maar lang niet genoeg om een pakje druivensuiker mee te kunnen vullen.
http://www.well2day.be/ned/index.asp?artikel=1738