Hoe heet een praktijk die ziektes geneest door allergieën te testen en je een bepaald voedingsmiddel dieet te geeft?

Bijvoorbeeld ik ken een oude kennis van mij en die had Pfeiffer. Die ging ook naar zo'n praktijk en ze mocht een paar maanden lang geen melk, tarwe en suiker, en toen was ze genezen! Ik hoorde er veel positieve dingen over, maar ik ben vergeten hoe het heet. Iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
De ziekte van Pfieffer gaat vanzelf over ( met uitzondering van complicaties).
Wanneer je kennis wel suiker, melk en tarwe had genomen, maar geen groene lollies had gegeten, was ze ook na een paar maanden genezen !
Cryofiel
7 jaar geleden
Precies, Erna55. Zo'n praktijk bestaat er in vele vormen. Het is een puur commercieel gebeuren met vele variaties. Al dergelijke praktijken vallen onder de alternatieve behandelaars. Bedenk je dat artsen dergelijke behandelingen niet toepassen. Daar hebben ze heel goede redenen voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een paar maanden vind ik eigenlijk rijkelijk lang; als je niets doet is de ziekte meestal met een paar weken spontaan genezen. Ook de vermoeidheid treedt maar bij een kleine minderheid van alle patienten op. Lijkt erop dat de 'behandeling' je kennis meer kwaad dan goed heeft gedaan.
Ritsuka
7 jaar geleden
er zijn wel bepaalde ziektes waarbij je bepaalde voeding beter niet kan eten, denk aan glutenintolerantie of een allergie voor iets. Maar dat is een kwestie van voeding aanpassen om de klachten te verminderen, hiermee geneest het niet.
Cryofiel
7 jaar geleden
Bovendien is dat natuurlijk bekend bij de geneeskunde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kwakzalvers praktijk?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook regulier gebeurt dit, dan meestal gewoon via een huisarts met bijvoorbeeld een priktest. Intoleranties zijn echter lastig op te sporen, dat is vaak een kwestie van proberen.
Dat suiker ook niet mocht geeft aan dat het in dit geval bijna zeker in de niet reguliere hoek gezocht mag worden, maar dan weet je nog niks. Langdurige moeheid treedt bij Pfeiffer inderdaad maar bij een klein percentage op, echter krijgt >90% Pfeiffer dus het gaat toch om grote aantallen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klierkoorts
Amadea
7 jaar geleden
Het lijkt mij een beter idee om die kennis even op te bellen, een smsje te sturen, te mailen, bij haar langs te gaan, te skypen of te whatsappen. Want een antwoord op de vraag ga je hier niet krijgen.

Antwoorden (1)

Voor zover het niet behandeld kan worden via de reguliere weg van arts (en aanvullend bijv. diëtist) val het het onder de alternatieve behandelwijze. Maar ook in het eerste geval kan een ziekte worden genezen door te testen op allergieën, dus dan heeft het niet echt een bijzondere naam.

Als het onder het tweede valt, lijkt daar niet echt één naam voor de geven. Vaak worden dergelijke therapieën gedaan door homeopaten, voedseltherapeuten, osteopaten etc. Veel van deze beroepen zijn niet beschermd en kan iedereen zich zo noemen en praktijken toepassen met een ruimere zienswijze. Maar misschien een toepasselijkere naam zou zijn allergologie: http://www.allergologie.nl/allergie-informatie/voedselallergie/
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ of Praktijk voor Natuurgeneeskundige toegepaste Kinesiologie.
Toegepaste kinesiologie maakt géén gebruik van een wetenschappelijke methode. Deze therapie valt volgens de reguliere geneeskunde onder kwakzalverij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je lijkt te suggereren dat allergologie valt onder de alternatieve geneeskunde, was dat je bedoeling? Een allergoloog is gewoon een (reguliere) medisch specialist en de titel mag dan ook alleen gevoerd worden door artsen die als zodanig staan ingeschreven in het specialistenregister. Of lees ik je nu verkeerd?
erotisi
7 jaar geleden
Lies, je opmerking is gedeeltelijk terecht en goed dat je dat schrijft.
Waarschijnlijk zijn de allergologen uit de bijgevoegde bron wel artsen, hoewel ik dat niet helemaal kan zien. Maar de titel allergoloog staat niet bij de beschermde titels dus lijkt die mij door iedereen te mogen worden gebruikt.
Maar misschien zie ik de titel allergoloog over het hoofd?
https://www.bigregister.nl/registratie/inhetbigregister/wetenregelgeving/
erotisi
7 jaar geleden
Inmiddels inderdaad de registratie allergologen gevonden, het lijkt dan inderdaad een beschermde titlel te zijn. Daarmee is het inderdaad niet goed dat een alternatieve therapeut de titel/beroep allergoloog kan/mag voeren. https://www.knmg.nl/zoekresultaten.htm?searchstring=allergoloog#gsc.tab=0&gsc.q=allergoloog&gsc.page=1
https://nl.wikipedia.org/wiki/Allergologie