Wat is een gezond voedingspatroon?

Ik heb gezocht op internet, maar ik beland vaak aan bij sites voor afvallen, of van die voedinsshakes..

ik wil gewoon gezond leven, maar waar moet ik beginnnen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kan MyPlate gebruiken, de voorlichtingswebsite van het Amerikaanse ministerie van landbouw. Dat is een beetje vergelijkbaar met bij ons het Voedingscentrum, gericht op het maken van richtlijnen voor gezonde voeding voor het volk. Ze geven per leeftijd en geslacht aan: - hoeveel porties je per dag moet/mag eten van elke voedselgroep (fruit, groente, graan, proteïnerijk voedsel, zuivel en olie) - hoeveel van welk product telt als één portie - welke de gezonde keuzes zijn binnen de voedselgroep. Een andere optie is de Schijf van Vijf van het Nederlandse Voedingscentrum. Dat geeft aan hoeveel porties van elke soort voedsel of voedselgroep je per dag moet/mag eten. Het voordeel van de Schijf van Vijf is dat het Nederlandstalig is. Het voordeel van MyPlate is dat ze je de keuze geven. Bij graan geven ze bijvoorbeeld aan hoeveel boterhammen telt als één portie, hoeveel havermout telt als één portie, hoeveel gekookt graan telt als één portie, etc. Daarmee geven ze je de keuze om zelf te kiezen of je veel brood en weinig gekookte graan wil eten, of juist veel havermout en weinig brood, etc. Omdat van zoveel verschillende producten staat aangegeven hoeveel telt als één portie, kan je zelf je voedingspatroon zo samenstellen dat het het beste bij jouw voorkeuren (en eventuele allergieën) past. Bij de Schijf van Vijf bepalen ze veel dingen al voor jou, ze zeggen dan hoeveel boterhammen en hoeveel opscheplepels aardappel/rijst/pasta je moet eten, en als jij liever een andere verhouding wilt of een ander product wil eten (denk aan havermout, tortilla’s, pannenkoeken, crackers, etc.) dan heb je pech en moet je zelf maar wat gaan bedenken. Een nadeel van MyPlate is natuurlijk wel dat het Engelstalig is, en je dus Engels moet kunnen. En ze gebruiken natuurlijk Amerikaanse maten, maar daar ben je zo aan gewend (1 cup is ongeveer 240 ml, 1 ounce/oz is ongeveer 28 gram, tbsp is een eetlepel, tsp is een theelepel). Ik vind zelf MyPlate veel beter en handiger, vanwege de bovengenoemde argumenten. Ik heb zelf ook mijn eetpatroon samengesteld aan de hand van MyPlate, ik vind het erg fijn werken.

Bronnen:
http://www.choosemyplate.gov/food-groups/
http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-va...

In Nederland is de meest algemene site die van het Voedingscentrum. Die is misschien niet spectaculair of vernieuwend. Maar als je nog geen idee hebt hoe je zou kunnen beginnen met een gezond voedingspatroon, is het denk ik een goede start.

Sinds ik een dieet volg gebruik is kokosbloesemsuiker i.p.v. gewone suiker. Heb het gevonden op internet (www.kokosbloesesuiker.com). Tis veel gezonder dat gewone suiker en echt heerlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100