Wat zit er nog in 'fruit' naast calorieën, vitaminen en mineralen?

Is fruit een essentieel voedingsmiddel of kan je perfect met groenten in de plaats een gezond dieet samenstellen zonder fruit?

Verder vroeg ik mij dus af of er nog andere zaken aanwezig zijn in fruit buiten calorieën, vitaminen en mineralen en zijn deze sporenelementen die daar aanwezig zijn echt wel levensnoodzakelijk en essentieel?

Kijk echt uit naar de reacties, ben benieuwd...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hou je niet van fruit, of wat is de reden dat je het je afvraagt?

Het beste antwoord

In fruit zitten ook nog vezels, vocht en talloze phytochemicaliën.
Vezels en vocht zitten natuurlijk ook in allerlei andere voeding, en vocht natuurlijk gewoon in drinken.

Phytochemicalieën worden niet beschouwd als essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen die je echt nodig hebt), maar veel lijken wel allerlei gezondheidsvoordelen te hebben. Het is nog een relatief nieuw onderwerp binnen de wetenschap, en omdat er zo ontzettend veel soorten zijn en het heel erg complex is, weet men eigenlijk nog vrij weinig over de precieze werking van de specifieke phytochemicalieën, en is er nog geen hard bewijs voor de voordelen. Het is wel vrij algemeen geaccepteerd dat een dieet met veel fruit, groente, peulvruchten en granen beschermt tegen kanker, hartziekten en allerlei andere ziekten, en men denkt nu dat dat misschien komt door (sommige van) die phytochemicalieën. Er wordt allerlei onderzoek naar gedaan.

Phytochemicalieën zitten ook in groente, peulvruchten, noten, granen, etc. maar er bestaan duizenden verschillende phytochemicalieën, die allemaal weer andere eigenschappen en voordelen hebben.
Er zijn allerlei soorten die in fruit zitten én ook in granen of groenten, maar ik weet niet of er ook soorten bestaan die alléén in fruit zitten (en omdat er duizenden bestaan ga ik het ook niet uitzoeken ;) )
Het is net als met veel dingen op het gebied van voeding: als je zo gevarieerd mogelijk eet, krijg je een zo breed mogelijk scala aan voedingsstoffen binnen en heb je meer kans dat je alle goede dingen meepikt. Het is dus verstandig om óók fruit te eten.
Sommige phytochemicalieën kan je ook kopen in supplementvorm, maar die zijn waarschijnlijk minder gezond dan gewoon fruit, groente, noten en granen in hun geheel eten, en sommige kunnen bijwerkingen hebben of onveilig zijn, dus dit zou ik niet aanraden.

Als je wat meer wil weten over phytochemicalieën en kanker, heb je hier een kleine samenvatting van dit onderwerp op de website van de American Cancer Society:
http://www.cancer.org/treatment/treatmentsandsideeffects/complementaryandalternativemedicine/herbsvitaminsandminerals/phytochemicals
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Fynnya, wat vind je van de onderstaande artikelen? www.dieetvandaag.nl/1460/2012/04/28/fructose-een-sluipmoordenaar/ www.sanova.nl/voeding/36-voeding/63-fructose.html www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=m62&ss=P915
Ritsuka
10 jaar geleden
precies, gewoon gevarieerd eten.

Andere antwoorden (3)

Er zitten ook vezels in fruit, die zijn ook wel belangrijk.
Veel dingen kun je ook prima uit groente halen, vitamine C zit bijvoorbeeld ook in paprika.
Ik weet niet of je fruit echt helemaal kunt weglaten, ben niet zo op de hoogte van de voedingswaarden van alles, maar als je fruit niet zo lekker vind, kun je over het algemeen wel zorgen dat je in elk geval de vitamines en mineralen binnenkrijgt die je nodig hebt.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Ritsuka, wat vind je van de onderstaande artikelen? www.dieetvandaag.nl/1460/2012/04/28/fructose-een-sluipmoordenaar/ www.sanova.nl/voeding/36-voeding/63-fructose.html www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=m62&ss=P915
Ritsuka
10 jaar geleden
ik zou de artikelen niet echt serieus nemen.
Ik zie eigenlijk nergens een link naar een wetenschappelijke bron.
Staat ook ergens 'een teveel aan fructose is ongezond', ja, dat is met alle voedingsstoffen zo.
Kijk, al die suikers en zouten in kant en klaar producten ben ik geen fan van, maar er is niks mis met een lekker stuk fruit op zijn tijd.
Als je voornamelijk focust op dat soort eten, en af en toe eens een koekje of patat of zo eet, dan is er niks aan de hand.
Ritsuka
10 jaar geleden
Of je moet echt iets als suikerziekte hebben, of een intolerantie op iets, welke diagnose door een arts is gesteld.
Fruit is (ondanks de fabeltjes) géén essentieel voedingsmiddel. Ik eet nooit fruit, en mijn moeder deed dat ook niet, en is gezond 91 geworden. (Vitamine C zit ook in aardappelen en patat.)
Anderzijds is fruit is wel een vrij compleet voedingsmiddek. Kijk naar het dieet van apen.
Calorieen zijn geen bestanddeel van voedsel. Die geven alleen iets aan over de hoeveelheid energie die je er uit kunt halen.
Bestanddelen van fruit (voedsel) zijn vetten, fosfaten, koolhydraten (bv suikers), eiwitten, vitaminen (opgebouwd uit aminozuren), enz.
Bedenk dat alle levende cellen (van planten en dieren) ongeveer hetzelfde in elkaar zitten. Dus alle levend materiaal kan in principe als compleet voedsel dienen. Inclusief bacterien en schimmels.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Waarom eet je nooit fruit, vind je het niet lekker dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe bedoel je een compleet voedingsmiddel? Een compleet voedingsmiddel bevat volgens mij een evenwichtige eiwit-koolhydraat- en vetten verhouding, toch? In fruit zit amper vet en eiwitten, en de beetje eiwitten die erin zitten hebben niet eens een volwaardig aminozurenprofiel...
Ritsuka
10 jaar geleden
Die 2de zin is net zoiets als: mijn rokende opa is ook 100 geworden :p
In fruit zitten ook nog, naast wat al eerder is genoemd, fructose. Dit zijn natuurlijke suikers. Deze suikers zijn voor je lichaam makkelijker om te zetten in de nodige bouwstoffen dan de suikers die aan andere producten worden toegevoegd.