Stijgt je bloedsuikerspiegel trager door fructose (fruit) of volkoren gekookte graanproducten?

Ik vroeg mij af door welk van deze voedingsmiddelen je bloedsuikerspiegel het traagst stijgt: fructose (fruit) of volkoren gekookte graanproducten zoals Brinta, Havermout, Zilvervliesrijst?

Ik dacht persoonlijk aan de graanproducten omdat fructose (fruit) suikers bevat maar ik lees vaak dat fruit (fructose) een laag/lager scoort op de Glycemische Index & Glycemische Lading:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glykemische_index

www.sport-en-dieet.nl/bekijk/glycemischelading

Indien het fruit is dat trager de bloedsuikerspiegels doet stijgen dan had ik graag willen weten hoe dit komt, dus het lijkt voor mij een beetje gecompliceerd omdat ik altijd dacht/denk dat suiker (ook al is het fruitsuiker) altijd sneller je bloedsuikerspiegels doen stijgen dan complexe (volkoren) graanproducten, hopelijk kan iemand hier een helder antwoord op geven...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Fructose zorgt voor een tragere en minder hoge stijging.

lager is beter:
fructose: 20
sinaasappel, peer, appel: ongeveer 40

zilvervliesrijst: 50
havermout: 54
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Beter" zegt in dit geval ook alleen iets over de GI index, niet perse dat het gezond is.
Een glucosepiek is ook niet goed, want daardoor weer veel insuline. Wat mij betreft zijn er geen goeie koolhydraten.