waarom wil je niet eten als je het heet hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Tip: maak een lekkere smoothie met (bevroren) fruit, melk/vruchtensap. Eventueel iets als spinazie erbij voor groente (proef je niks van), en avocado voor gezonde vetten en het lekker romig maken.
Dan heb je toch calorieen binnen, en het is lekker fris met de warmte.

Het beste antwoord

Omdat je van veel eten (vooral eiwitten) het nog warmer krijgt en omdat je lichaam vaak vooral om vocht roept!

Ons lichaam beschikt over een mechanisme om onze lichaamstemperatuur tussen 36,1 en 37,8°C te houden, los van de buitentemperatuur. Het regelt zijn eigen interne warmteproductie en warmteverlies.

Zodra we voedsel innemen, komt er een mechanisme op gang waarbij de spijsvertering veel warmte opwekt die pas na 12 à 18 uur verdwijnt. Dit thermische effect hangt af van de hoeveelheid en het type voedsel. Van de drie belangrijkste voedingsstoffen (eiwitten, vetten en koolhydraten) produceren eiwitten de meeste warmte. Hoe meer eten u in één keer naar binnen werkt, hoe warmer u het dreigt te krijgen!

Dat verklaart meteen waarom we bij heet weer meestal minder trek hebben in vlees, vis en kaas.

Om zich te beschermen tegen hoge temperaturen, gebruikt ons lichaam ook warmteverdrijvende mechanismen. Transpiratie is daar een uitstekend voorbeeld van. Als u echter te weinig vocht in neemt, kan dit afweermiddel uitdroging veroorzaken, met overmatig vochtverlies en verlies van minerale zouten en vitamines tot gevolg. Vandaar dat u bij warm weer absoluut voldoende en regelmatig moet drinken, en niet mag wachten tot u dorst krijgt.

Dat geldt vooral voor kwetsbare personen, zoals jonge kinderen en bejaarden. De kleur van uw urine is een goede indicator van de hydratatiegraad. Als ze donkergeel of bruin is in plaats van bleekgeel, wijst dat erop dat u meer moet drinken.

Het is normaal dat u minder eetlust hebt bij warm weer, maar verval ook niet in het andere uiterste, want dan dreigt u ondervoed te raken. Om al zijn afweermechanismen in gang te zetten, heeft ons lichaam voldoende "brandstof" nodig.

Hebt u echt geen trek in eten, stimuleer dan uw appetijt door meer, maar kleinere maaltijden te nemen. Consumeer vooral groenten en fruit, vruchten- of groentesappen, soepen, salades, … Vermijd warme maaltijden en eiwitrijk voedsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat je lichaam minder energie nodig heeft om je lichaam op temperatuur te houden.