Moet je een appel wassen met warm water?

Iemand zei dat wassen met koud water geen zin heeft omdat de bestrijdingsmiddelen die op appels zitten tegen regen bestand zijn. En dat het met warm er wel af ging.

10 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken mensen van binnenuit die altijd hun appels schillen voor de zekerheid..
Poet
10 jaar geleden
Je bedoelt van binnenuit de appelteelt?

Het beste antwoord

Het klopt wat je gehoord hebt: de meeste bestrijdingsmiddelen zijn redelijk waterbestendig, en dat is eigenlijk logisch, omdat anders zouden de appels bij de eerste de beste regenbui hun bescherming verliezen, en vergis je niet: pesticiden, zeker de nieuwe generatie pesticiden, zijn erg duur. Die wil de boer niet om de paar dagen opnieuw moeten spuiten.
Hoe werkt dat? De meeste pesticiden zijn niet water- maar vetoplosbaar, en dat betekent dat ze enigszins oplossen in de waslaag van de schil.
De moderne pesticiden lossen dus niet op door water, maar breken op een natuurlijke manier af onder invloed van zuurstof en UV-straling van de zon.
Overigens, de moderne pesticiden, zeker in de appelteelt, hebben een zeer lage toxiciteit voor de mens, en het aantal overschrijdingen die gevonden zijn in de laatste jaren is buitengewoon klein (check anders de site van de NVWA, daar zal je kunnen precies kunnen zien hoe dat zit)

Maak je je écht zorgen over pesticiden, dan is inderdaad wassen (zelfs met warm water) niet de oplossing. Je zou de waslaag geheel moeten verwijderen, en dat lukt alleen als je met behulp van zeep (afwasmiddel kan prima gebruikt worden) en een borstel of schuurspons de appel flink onder handen neemt.
Anders kan je uiteraard de appels schillen (niet mijn voorkeur, ik vind de schil juist lekker, en is waar de meeste vitamines zitten), of overgaan naar biologische appels.
Maar om heel eerlijk te zijn, ik zou me geen zorgen maken om de pesticiden in appels, dat is zeer goed onder controle. Er worden veel meer mensen ziek juist omdat ze te weinig fruit en groente eten.
Wassen met een beetje (koud) water kan overigens geen kwaad, om stof en viezigheid te verwijderen, ook bij biologische appels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nergens voor nodig, de bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden spoelen weldegelijk met een regenbui eraf, zou dat ook niet gebeuren zou het ook niet met warm water gebeuren daar de regen bij een temperatuur van 30g. C. warmer is dan regen bij 4gr. C.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koud water spoelen helpt ook al wel hoor, sowieso tegen eventueel vuil en iedereen die er met zijn handen aan heeft gezeten.
Warm water mag je uiteraard ook doen, maar is niet zoveel verschil volgens mij.

Als je je veel zorgen maakt over bestrijdingsmiddelen, kun je beter je appel schillen, of alleen maar biologische appels kopen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Spijtig genoeg blijft een groot deel van de pesticiden prachtig zitten bij een regenbui dan wel spoelbeurt. Dit omdat de kwekers maar al te graag hun fruit beschermen, ook na een regenbui in hun boomgaard. Veel te veel werk om iedere keer opnieuw te gaan 'insmeren'.

Warm water zal weinig toevoegen (het verschil zou zijn dat de moleculen sneller bewegen, dus het makkelijker mengt), echter geldt dit met name voor water-oplosbare middelen. En zoals ik zojuist suggereerde zijn die pesticiden doorgaans niet water-oplosbaar.

Conclusie: gebruik een vetoplosser, bijv. wat azijn (en/of wat afwasmiddel, wat overigens niet gevaarlijk is) en spoel goed na.

Toegevoegd na 1 minuut:
Haha, en er bestaat zelfs appelazijn, nou, prachtig geschikt dus ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Feitelijk heb ik appels al enkele keren gewassen met afwasmiddel vanwege zorg om pesticiden. Maar door twijfel of dat nu werkelijk helpt toch weer mee gestopt. Met jouw verhaal ga ik dat nu dus wel weer doen maar nu structureel. Azijn zal ook goed helpen maar ruikt wel weer wat minder tijdens het spoelen. Is uiteindelijk ook duurder.