kun je sporten en eten tegenover elkaar wegstrepen? (zie uitleg)

Als je bijvoorbeeld iets eet van 100calorieen en je gaat daarna 100calorieen verbranden, kom je dan zeg maar weer uit op nul? Of werkt het niet zo simpel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Op gebied van calorieën zou je het zo kunnen stellen, ja, maar die instelling heb je best niet. Dit kan je namelijk vergelijken met een eetstoornis. Boulimia-patiënten hebben dezelfde instelling.

Maar om concreet een antwoord op je vraag te geven: ja. Wanneer je teveel zout eet, kan je dat verhelpen door goed te zweten en water te drinken. Eet je teveel vet, dan helpt beweging, ...

Belangrijk om weten: dit is het geval als het gaat over kilocalorieën, zouten, ... Je neemt niet alleen calorieën op bij het eten! Zeer veel eten en vervolgens sporten zorgt ervoor dat het aantal calorieën beperkt blijft, maar er zijn nog voedingsstoffen.

MVG,
Aiden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het komt over alsof ik calorieën een voedingsstof noem, wat uiteraard niet zo is. Met de laatste zin bedoelde ik: "Zeer veel eten en vervolgens sporten zorgt ervoor dat het aantal calorieën beperkt blijft, maar je neemt ook zeer veel voedingsstoffen op. Van vitaminen, bijvoorbeeld, heb je best ook geen overdosis (en al zeker niet van wateroplosbare vitaminen zoals b en c).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet alleen Boulimia-patiënten hoor,ik denk ook zo (ik heb anorexia)ik weet precies hoe lang ik op me loopband/hometrainer moet om een bep. hoeveelheid calorieën er weer af te krijgen.
Maar als je echt moet afvallen is dat helemaal geen slecht idee want het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad. Boulimia nervosa was nu een voorbeeldje, maar er zijn er zeker en vast nog meer.
In theorie: ja. Maar je moet niet vergeten dat - los van de complexiteit van zo'n berekening, wat ik met eenzelfde activiteit verbrand kan heel anders zijn dan wat jij verbrandt - je lichaam ook een bepaald aantal kcal nodig heeft voor het onderhouden van je gewone lichaamsfuncties (orgaanfuncties, spijsvertering, etc.) en het voor uitvoeren van allerlei alledaagse activiteiten (aankleden, eten, lopen, zitten, naar school/werk, mentale inspanning, sociale activiteiten, etc.)

Als je de komende paar weken 100 kcal per dag méér zou eten en je zou ook 100 kcal per dag méér verbranden met beweging, zou je gewicht in theorie gelijk moeten blijven. Al verschillen zelfs dáár de meningen over, waar de consensus is dat elke calorie hetzelfde doet qua verbranding in je lichaam, zijn er ook theorieën die zeggen dat sommige mensen suiker gemakkelijker omzetten in lichaamsvet en anderen vet, en zijn er natuurlijk ook ziektes (waarvan diabetes de bekendste) die het proces van het omzetten van voedsel naar energie enorm kunnen verstoren.

Los van ziektes en theorieën, zou je inderdaad op zo'n manier eten en beweging tegenover elkaar weg kunnen strepen. Maar dat geldt als je - zoals ik schreef - de kcal die je per dag méér tot je neemt, ook in hetzelfde tempo gaat verbranden. Als je vanaf vandaag ineens voor elke 100 kcal die je inneemt probeert om met sporten 100 kcal te verbranden, is het een heel ander verhaal. Je bent dan binnen de kortste keren ondervoed en dus trillerig, slap, duizelig. Op wat langere termijn krijg je allerlei verstoorde orgaanfuncties.

Als je dus zou willen afvallen door meer te bewegen, vergeet dan niet dat je lichaam met meer beweging ook meer energie (=eten) nodig heeft. Een bepaalde negatieve balans (dus: meer verbranden dan je eet) is wat je wilt als je overgewicht hebt en moet afvallen, maar het verschil moet niet te groot zijn. Anders is het moeilijker vol te houden, en op den duur ook erg ongezond.

Bij sporten moet je er dan óók rekening mee houden dat spieren meer wegen dan vet. Iemand die gaat sporten om af te vallen, zou dus wel eens aan kunnen komen of in elk geval in het begin veel minder af kunnen vallen dan hij/zij wenst. Uiteindelijk verbrandt een grotere spiermassa ook meer calorieën, dus spieren kweken is zeker niet verkeerd als je wilt afvallen. Maar het kan goed zijn dat je dan eerder in de spiegel of met het meetlint resultaat ziet dan op de weegschaal.

Kortom: het is allemaal complexer dan het misschien lijkt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op zich kan dat prima, en je hebt het grootste gelijk dat je af en toe ook eens wat lekkers wilt eten. Maar het gaat bij die balans van calorie-inname en -verbranding wel altijd om de wat langere termijn hé? Van éénmalig wat meer eten of één keer wat meer sporten zul je weinig merken. Als je echt consequent meer verbrandt dan je binnenkrijgt, val je af. En natuurlijk: wanneer je consequent meer eet dan verbrandt, kom je aan. Als jij nu aan het afvallen bent, betekent dit dat bij jou de balans nu negatief is. Je verbrandt dus meer kcal dan je binnenkrijgt. Met af en toe een gebakje eten zul je heus niet ineens stoppen met afvallen. Tenzij je collega's gewend zijn bij elke koffiepauze gebak te serveren, maar hoe vaak eet je nu helemaal gebak? Misschien is jouw sociale leven drukker dan het mijne, maar bij mij is dat misschien hooguit eens per twee maanden of zelfs dat niet eens. Echt bij verjaardagen. En een keer per twee weken of zelfs één keer per week een klein bakje chips eten, kan ook geen kwaad als je overall- calorie inname blijkbaar lager ligt dan wat je verbrandt. Los daarvan is meer sporten natuurlijk altijd goed. En misschien dat je dan ook wat zekerder bent van jezelf als je eens af en toe iets lekkers eet. Maar ik denk niet dat je er al te krampachtig mee om moet gaan, dus dat je echt moet gaan berekenen wat je binnenkrijgt en hoeveel je dan moet sporten om dat weer te gaan verbranden. Van een gebakje af en toe zul je niet enorm aankomen of ineens stoppen met afvallen, of je nu extra gaat sporten of niet. Wellicht ten overvloede: maar heb je overgewicht, vastgesteld volgens duidelijke standaarden? Op internetfora komen ook regelmatig (vaak jonge) meiden langs die graag willen afvallen uit onzekerheid over hun eigen lichaam die een prima en gezond lichaamsgewicht hebben, en dan wil ik dat zeker niet aanmoedigen. En als je (bijna) overgewicht hebt, dus inderdaad ook wat moet afvallen: heb je daar begeleiding bij? Van een arts, diëtiste, of eventueel iemand op de sportschool? Die zou je ook om advies kunnen vragen op dit gebied, zodat je een beetje inzicht krijgt in hoe het precies werkt en hoe je ervoor kunt zorgen dat je langzaam maar zeker afvalt op een gezonde manier, terwijl je jezelf niet altijd alles hoeft te ontzeggen wat je lekker vind (want dan lijkt het me verrekte moeilijk om dat vol te houden - het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven). Sport je er nu al bij, trouwens?