Helpt zuur eten tegen cholestorol opname?

zuur breekt vetten af, dus als je zuur eten nuttigt breekt dat dan ook vetten in je lichaam af om zo opname van cholestorol te vorkomen of te verminderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je iets vets eet, dan komt dat vrijwel direct in je maag. De inhoud van je maag is vele malen zuurder dan wat je dan ook zou eten (zeker zuurder dan een beetje citroensap in je eten) Ondanks al dat zuur in je maag komt toch bij iedereen het vet gewoon in het lichaam aan.
Een beetje zuur in je eten is dus echt niet van invloed.

Overigens: in een reageerbuis heeft sterk zuur inderdaad een invloed op vetten; in ieder geval op de zogenoemde triglyceriden. Cholesterol is geen triglyceride, het is een totaal ander soort stof. Naar mijn weten heeft zuur geen invloed op cholesterol (maar mensen mogen me corrigeren als ik me daarin vergis)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed antwoord, +.

Andere antwoorden (2)

Het geheim zit in de schil
Niet alleen citroensap is een bron van gezondheid, ook de schil is heel waardevol. De essentiële olie die in de citroenschil vervat zit, gaat de werking tegen van een enzyme in de lever dat voor de aanmaak van cholesterol zorgt. Citroen kan dus bij op het lijstje worden gezet van de anticholesterolmiddelen.
fremar
10 jaar geleden
Nee. Het is een sprookje waar 60 % van de bevolking in gelooft maar wetenschappelijk is dit nooit bewezen. Het helpt dus niet om citroen en andere zure dingen te eten om vet af te breken. Vet wordt afgebroken door de lever met hulp van gal.