1 liter thee drinken in plaats van 1 liter water, kan dat kwaad?

Stel als je 1 liter groene thee zou drinken i.p.v. 1 liter water dagelijks, kan dat kwaad of is dat juist gezond?

Toegevoegd na 23 seconden:
Indien ongezond, dan lees ik graag waarom...

Toegevoegd na 46 minuten:
De vraag was eigenlijk of je 1 liter water kunt vervangen door gewoon 1 liter thee te drinken?

Stel als je dagelijks 2 liter water zou drinken en 1 liter daarvan is afkomstig van thee, is dat dan voldoende of moet je daadwerkelijk naast die 1 liter thee nog eens 2 liter water drinken?

Dit vroeg ik mij af omdat ik regelmatig lees en hoor dat thee vochtafdrijvend is :/

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
32.3K

Antwoorden (3)

Kan niet veel kwaad, maar thee kan wel je tanden verkleuren.
En thee bevat ook wel wat caffeine soms, dus dat effect kun je misschien ook merken als je er veel van drinkt.
Maar ik drink zelf wel eens een liter thee op een avond, en heb verder nergens last van.
Zolang je verder genoeg water drinkt (1 liter totaal is uiteraard weinig) is er niks aan de hand.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het verkleuren van de tanden is trouwens meer van zwarte thee, niet van groene thee.

Toegevoegd na 6 uur:
2 liter vocht totaal, waarvan 1 liter water en 1 liter thee is prima hoor!
Thee mag je gewoon mee tellen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Van groene thee krijg je toch geen vergeelde tanden?
Castle
10 jaar geleden
Nee, groene thee is zelfs gezond. Sommige thee waarmee je bepaalde werkzame stoffen wilt hebben (zoals NAN YU thee) moet je per dag minimaal 1 liter drinken.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik heb het aangepast
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag was eigenlijk of je 1 liter water kunt vervangen door gewoon 1 liter thee te drinken? Stel als je dagelijks 2 liter water zou drinken en 1 liter daarvan is afkomstig van thee, is dat dan voldoende of moet je daadwerkelijk naast die 1 liter thee nog eens 2 liter water drinken? Dit vroeg ik mij af omdat ik regelmatig lees en hoor dat thee vochtafdrijvend is :/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar niet zoveel dat je je litertje weer kwijt bent mambalgin en daarnaast: door dat je vocht afdrijft gaan er ook afvalstoffen mee naar buiten via je urine en dat is het hele doel van veel drinken. Gewoon lekker drinken, ook zwarte thee, je hebt het niet over een liter bier of wijn en hele volksstammen drinken een liter koffie per dag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks Pelle, enig idee of groene thee (veel) theïne bevat?
Amadea
10 jaar geleden
Zie mijn antwoord bij http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/groene-kopjes-thee-ongeveer-dag.424076, Mambalgin! Er zijn trouwens meer vragen over groene thee te vinden op Goeie Vraag, dus je kunt er nog veel meer over lezen.
Dat kan absoluut geen kwaad.
Groene thee is goed voor je omdat er anti-oxidanten in zitten. Dit helpt bij de afvoer van schadelijke stoffen.
Zwarte thee is 'minder gezond', omdat het gefermenteerd is en theïne bevat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus groene thee bevat geen theïne?
Amadea
10 jaar geleden
Jawel, maar slechts de helft van wat er in zwarte thee zit. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/groene-kopjes-thee-ongeveer-dag.424076 (waarbij je misschien ook nog moet weten dat cafeïne en theïne dezelfde stof zijn; ook daar is op Goeie Vraag een vraag over geweest en meer informatie over te vinden).
Een kopje thee drinken kan erg gezond zijn op voorwaarde dat je er geen melk of suiker aan toevoegt. Maar let wel op: thee onttrekt vocht en mineralen (zoals bv. ijzer en calcium) uit je lichaam, waardoor je eerder gehydrateerd kan geraken en zelfs een mineralen tekort kan krijgen op lange termijn als je dit erg veel zou drinken.

Melk of suiker in je thee is trouwens geen goed idee:

Het gebruik van geraffineerde suiker in je thee (zowat alle suiker in een supermarkt), als je deze zou gebruiken, heeft eveneens zo'n effect op je lichaam. Dit omdat geraffineerde suikers van al hun goede stoffen zoals de mineralen zijn ontdaan en dus kan je lichaam deze niet meer verwerken tenzij het jouw mineralen zal gebruiken, bovendien veroorzaakt dit soort onnatuurlijke suiker ontstekingsreacties in je lichaam.

Bij melk is het eigenlijk erg simpel, wij zijn geen baby kalfjes en dus is de moedermelk van een koe helemaal niet gezond voor ons. Deze is van een hele andere samenstelling dan deze van onze eigen soort en dan nog zou het niet goed zijn voor ons als we na onze zuigeling periode nog melk drinken, aangezien ons lichaam daar niet meer op voorzien is. Studies hebben trouwens aangetoond dat het gebruik van koemelk broze botten veroorzaakt, omdat het ons lichaam verzuurt en dus calcium afbreekt i.p.v. toevoegt wat ze je zo graag laten geloven. Verder legt het een slijmlaag aan in je darmen waardoor het de absorptie van andere voedingsstoffen verstoord.
Je hoeft natuurlijk niet op mijn woord alleen te vertrouwen, "The China study" is een reusachtig onderzoek hieromtrent als je achterliggende info zou willen.

Een kopje groene thee kan dus geen kwaad en is zelfs gezond, maar verder zou ik het bij water houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je wat extra info en bronnen geven omtrent The China Study a.u.b.?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus 1 kopje thee is wel gezond maar meer niet? De rest van de dag moet je water drinken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heb ik niet gezegd. Ik zei EEN kopje thee is best gezond, dat kunnen er evengoed 2 zijn. Maar zoals met alles met mate. ;) Maar water is wel de enige natuurlijke dorstlesser, de rest drinken we eigenlijk gewoon omdat het lekker is. :) Die bronnen e.d. moet ik nog eventjes terug opzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
alcohol is ongezond en zelfs 1 glaasje per dag is eigenlijk wel goed. Ik kan er met de pet niet bij dat thee wat bijna 100% puur water is een probleem zou zijn....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk bv. hier eens, info genoeg te vinden op het net. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/thee.aspx