Waarom moet je 2 stuks fruit en 2 ons groenten per dag eten?

Een koe eet toch ook alleen maar gras. Waarom moeten mensen dan zo gevarieerd eten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
het is laatst volgens mij al wat bijgesteld, want dat is echt het minimum
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hoeft niet, je kan alles ook op andere manieren binnenkrijgen,
bijvoorbeeld door alles van de koe te eten, maar dan dus ook alle organen..
jc54
9 jaar geleden
Dan ben je er zeker van dat je de benodigde hoeveelheid vitaminen en mineralen binnen krijgt. Dat kan echter ook op andere manieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen hoeven helemaal niet zo gevarieerd te eten, alleen groente en fruit aangevuld met noten/zaden is zelfs al voldoende.
Ritsuka
9 jaar geleden
Krijg je daarmee alle benodigde vitamines en mineralen?

Antwoorden (3)

Je hebt drie soorten eters in de natuur:
De Herbivoor; enkel eten van planten/kruiden/gras etc.
De Canivoor; Enkel eten van vlees
De Omnivoor: Eten van beide.

Ieder dier is speciaal "gebouwd" om te kunnen leven op zijn/haar natuurlijke dieet, zoals bovenstaande. De darmstelsel en andere organen zijn hier speciaal op aangepast
Hierin zitten de voedingstoffen die het betreffende dier nodig heeft, om alle vitale en non-vitale functies te laten werken.

Een kat, welke een carnivoor is, heeft een maag-darmstel, die niet eens planten/kruiden/en groentes/fruit goed kan verteren. Een koe daar in tegen heeft verschillende speciale magen en darmen om gras te kunnen verteren.

Het verteren van natuurlijk materiaal is ook een veel moeilijker proces dan het verteren van vlees.

Wij zijn omivoren. Dat betekend dat we van alles wat nodig hebben. Zonder de alles wat in dit eten zit, kunnen wij niet goed funtioneren en zullen bepaalde organen het opgeven moment, na flinke te korten begeven. Wij moeten dus gevarieerd eten om alle benodigde voedingstoffen binnen te krijgen.

Maar eigenlijk hebben we heel veel wat in de winkel ligt dus ook niet nodig: koekjes/chips/drop/chocola/koffie.. etc.
Eigenlijk allemaal niet nodig.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Wat omnivoren betreft zitten we qua darmen wel aan de kant van de vleeseters.
Rauwe groente verteren wij bijvoorbeeld slecht. Plantaardige celwanden kunnen we slecht kapot krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar we kunnen niet zonder groente of fruit. Vlees is niet zo goed voor mensen daarom moeten we ook 80 à 90% groente eten en maar 10% vlees per dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verder dat eens aan alle traditioneel levende natuurvolkeren die we kennen. Eskimo's, Maori, Aboriginals, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zijn maar een klein deel van de natuurvolkeren en het deel dat veel groente eet leeft langer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg toch alle, noem anders eens een paar volkeren? (of 1)
De percentages die je noemt ben ik nog nooit ergens tegengekomen.
Ja en een kat eet muizen, maar dat doen wij ook niet. Het heeft alles met stofwisseling en wat je daarvoor nodig hebt te maken. Het verteringsgestel van een koe is er op gemaakt dat ze aan gras genoeg hebben. Het verteringssysteem van de mens zit iets anders in elkaar. Die heeft ook andere stoffen nodig om goed te functioneren
9 jaar geleden
Omdat de vitamines en mineralen die in groenten en vruchten zitten onmisbaar zijn voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Het menselijk lichaam kan zelf geen vitamines maken (met uitzondering van vitamine D, maar dat is niet voor iedereen en onder alle omstandigheden voldoende; en kleine hoeveelheden vitamine K in de darmen).

De twee belangrijkste energiebronnen van een koe zijn koolhydraten en vetten. Een koe kan zelf wateroplosbare vitaminen produceren met behulp van micro-organismen.
Amadea