Je moet NOOIT "op dieet gaan", behalve als dat voor je gezondheid voorgeschreven wordt.
Op geen enkele leeftijd dus.

"Op dieet gaan, een dieet volgen"....... als een methode om af te vallen,
werkt niet, houd je niet vol, en als je niet oppast gaat dat je hele leven bepalen.

De verschillende diëten kunnen weliswaar (tijdelijk) gewichtsverlies opleveren, toch is er op elk dieet wel iets aan te merken. Het ene bevat te weinig calorieën, het andere bevat te weinig van één of meer voedingsstoffen.

Op een verantwoorde manier afvallen kan met de volgende 7 stappen:
1. Bepaal of jij wel moet afvallen. Dit doe je door hier je BMI en middelomtrek te berekenen.
2. Vraag je af of dit voor jou wel het juiste moment is om af te vallen. Afvallen kost namelijk veel aandacht en doorzettingsvermogen. En soms is het niet goed voor je gezondheid. Ga niet afvallen als je: zwanger bent; borstvoeding geeft; ouder bent dan 70; er emotioneel nog niet aan toe bent, bijvoorbeeld omdat je erg verdrietig bent of stress hebt.
3. Probeer geleidelijk af te vallen. Dat wil zeggen: een halve kilo tot 1 kilo per week. Meer is niet gezond. Op deze manier is afvallen ook beter vol te houden.
4. Eet minder en gezonder dan je nu doet. Minder eten is het belangrijkste bij afvallen. Mannen hebben gemiddeld 2500 kilocalorieën per dag nodig, vrouwen 2000. Probeer als je afvalt uit te gaan van 1800 kilocalorieën per dag voor mannen en 1500 voor vrouwen.

Minder eten lukt pas als je op regelmatige tijden rustig en met aandacht eet. Neem dus goed de tijd voor ontbijt, lunch en avondmaaltijd, en probeer minder vaak en minder veel tussendoor te eten.
5. Neem vooral niet te vaak producten met veel:
■ vet
■ suiker
■ alcohol
6. Blijf gevarieerd eten of begin daarmee. Zo krijg je, ook als je afvalt, genoeg onmisbare stoffen binnen. Blijf dus eten uit alle vakken van de Schijf van Vijf.
7. Beweeg meer. Bewegen helpt calorieën te verbranden, maar helpt ook om een dieet beter vol te houden en om na het afvallen op gewicht te blijven. Hoe meer spierweefsel je kweekt, des te meer calorieën je verbrandt.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/dieet.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Dan kan het een aanrader zijn om meer cardio en krachttraining te doen, daar word je wat strakker van.
Ritsuka
11 jaar geleden
Natuurlijk, dat valt onder cardio.
As jij dat leuk vind, regelmatig gaan doen :)
En daarbij gezond eten, dan ben je prima bezig!

Andere antwoorden (1)

Een dieet is niet aan leeftijd gebonden. Elk kind kan om gezondheidsredenen een specifiek dieet door een medicus voorgeschreven krijgen.
Maar als het jou gaat om afvallen omdat jij jezelf te dik vindt, dan is het verstandig om daar pas aan te beginnen als je volgroeid bent. Omdat je anders je gezondheid voor de rest van je leven daardoor gaat beïnvloeden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus: +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je al te dik bent voor je uitgegroeid bent kun je prima op dieet gaan, je hoeft alleen niet af te vallen maar moet op zorgen dat je op gewicht blijft. De lengtegroei doet de rest. Je gezondheid voor de rest van je leven wordt daar echt niet door beïnvloed, daar is meer voor nodig.