Na hoeveel uur zit een maaltijd in de dikke darm?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
niet zomaar te zeggen, ligt aan de grootte van de maaltijd, de samenstelling, en hoe snel de stofwisseling van de persoon is.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
ligt eraan wat je eet, sommige bestanddelen zijn er in 20 minuten doorheen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ItisLeClerc: noem eens een voorbeeld uitgaande van een normaal gezond persoon.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
@ Jackd: na een bezoek aan de chinees zijn soms spectaculaire snelheden gemeten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, ok.

Het beste antwoord

De maaltijd
Normaal doet een maaltijd er ongeveer 24 tot 30 uur over om er helemaal doorheen te komen. De langste tijd brengt het eten door in de dikke darm en de endeldarm. Bij de meeste mensen is een stevig ontbijt rond middernacht helemaal verteerd. Er is 50% meer tijd nodig om een avondmaaltijd te verteren dan een ontbijt. Deels omdat de snelheid van de motorische activiteit van het spijsverteringskanaal 's nachts ongeveer half zo hoog ligt als overdag. (Bron afbeelding rechts: ConvaTec)

De exacte tijd is dus niet te voorspellen. Wat je eet doet er toe en het is per persoon verschillend.