Te veel of verkeerd eten
Door te veel en verkeerd eten raakt de lever overbelast en wordt hij geblokkeerd in zijn werk. Te veel
aanvoer en te weinig verwerkingscapaciteit zorgen voor het ophopen van onverwerkte
voedselresten, emoties en gifstoffen.
Waarom te veel eten belastend is mag duidelijk zijn. Maar vooral verkeerd eten is een grote
boosdoener: te veel van de verkeerde producten of gewoon te veel door elkaar heen. Van
bijvoorbeeld een maaltijd met erwtensoep en een punt appeltaart met bier toe raakt de lever aardig
van streek.
Met name de volgende producten zijn een zware belasting voor de lever:
- vetrijke producten (worst, koek, gebak, chips)
- zuivelproducten (melk, yoghurt, kaas)
- gefrituurde of hard gebakken producten (patat, gebraden vlees, tosti).
- te veel zure producten, zoals veel azijn, augurken, zure haring en sinaasappelsap.
De smaak zuur heeft een samentrekkende werking en kan daarom een leverstagnatie verergeren