Is chicken tonight hawaï met rijst een goede maaltijd als je wilt afvallen of juist niet ?

Van de ene hoor ik dat rijstmaaltijden met kip juist goed zijn en kaloriearm en de ander zegt weer dat rijst niet goed is omdat het heel veel koolhydraten zijn.
Is rijst nou wel of niet goed ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (4)

Rijst, vooral zilvervliesrijst, is wel goed, het is juist de saus die de calorien bevat. In dit geval de chicken tonight dus. Kijk maar op het etiket.
Je kunt beter de kip maken met verse dingen, en een tomatensaus zonder de creme fraiche, je kunt daar ook ananas bijdoen
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
1000 kcal is veel te weinig, heb je wel eens van jojoen gehoord?Je lijf gaat in de spaarstand, en zogauw je weer iets meer gaat eten, gaat het inde stand van:"Alles vasthouden, want wie weet komt er weer zo'n slechte periode" en dan heb je alles er weer aan plus nog wat meer.
En die calorieen van die potten zijn niet de gezondste. Kijk nog eens goed naar wat je eet, en een zak voorgesneden groentes zit ook zo in de pan hoor.
Basmatirijst is prima verder.
Ritsuka
11 jaar geleden
1000 kcal is echt veel en veel te weinig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk maar op het etiket? Wat is dit nu weer voor antwoord? Als je een vraag krijgt over kcal zoek je het aantal kcal op of je geeft geen antwoord.
anneliez
11 jaar geleden
Ik bedoelde gewoon te zeggen dat de meeste calorieen in de saus zitten, meer niet, Had ik het etiket over moeten schrijven?
Zilvervliesrijst past uitstekend in een dieet om af te vallen. Maar dan niet met een kant en klare saus. Verse groenten erbij en kalkoenfilet, bijvoorbeeld. Dat is beter dan een potje prut - waar vrijwel geen vitamines en eiwitten in zitten.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Natuurlijk is dat voor één keer niet erg. Je zou het kunnen compenseren door morgen te lunchen met een verse groentesalade, in plaats van met brood!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier om de kcal Amadea, die bereken je niet en daarom is het een fout antwoord. Het gaat hier niet om de hoeveelheid vitaminen. Je kunt kalkoenfilet toevoegen aan het prutje en dan blijf je al helemaal nergens met je antwoord qua kcal.
Amadea
11 jaar geleden
Beter lezen: ik schrijf dat je géén prutje moet nemen, maar verse groente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, DAAROM is je antwoord ook niet goed, je zegt niets over de kcal in het prutje en gaat alleen maar over de vitamines praten. Dat is niet de bedoeling. Ik bedoel juist te zeggen dat het best zo kan zijn dat CT met kalkoenfilet minder kcal bevat dan jouw 'gezonde verse maaltijd' met kalkoenfilet, dat weet je niet omdat je geen getallen geeft.
Van 1 maaltijd is niet te zeggen of je er van af valt of niet, het gaat om het totaal plaatje met alle kcal, beweging, voedingsstoffen etc.

De zilverrijst is goed, de kip is ook goed, maar de Chicken Tonight zou ik niet doen. Het is vooral suiker en allerlei chemische toevoegingen, lees de ingredienten maar eens.
Dan kun je beter gewoon de kip bakken met lekkere kruiden, en er een fatsoenlijke portie groente bij doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan niet groente uit een pot, daar zit vaak teveel zout en suiker in.
Neem dan liever iets als diepvries roerbakgroente, zo ontdooit in de pan.
Of een kant en klaar zakje groente.
Wat ik zelf vaak doe is al wat voorbereiden op een moment dat ik genoeg energie heb, in tupperware in de koelkast, kun je het zo in de pan gooien.

En van de rijdt met kip en groente kun je een extra grote portie maken en een deel ervan morgen als lunch meenemen bijvoorbeeld.
Want je moet echt meer gaan eten dan 1000 kcal, dat is echt te weinig.

Toegevoegd na 7 minuten:
Probeer de berekening op deze site is: http://fitness.rubriek.nl/fitness/bmr.php
Je BMR is wat je minstens moet eten op een dag dat je niets doet.
Ga hier in elk geval NOOIT onder zitten, want dan verstoor je processen die noodzakelijk zijn om te overleven en vertraagt je stofwisseling (je blijft dan waarschijnlijk vet vasthouden)

Vlak daaronder staat iets over op peil houden. Daarmee kun je kijken hoeveel energie je ongeveer nodig hebt voor je dagelijkse activiteiten en sporten.
Dit is uiteraard een schatting.
Als je nu wilt afvallen, kun je het beste ietsje onder dit 2de getal zitten, maar zorg dat je nooit onder het 1ste getal (BMR) komt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik kom bijvoorbeeld uit op een BMR van 1500, en een AMR van +/- 2100-2200.
Als ik nu zou willen afvallen, kan ik het beste rond de 1800-1900 kcal gaan eten, en hetzelfde blijven bewegen. Dan heb ik een klein kcal tekort en zal ik geleidelijk afvallen.

Ga ik echter minder dan 1500 kcal eten, dan ga ik waarschijnlijk niet meer afvallen, vet vasthouden, spieren afbreken en last krijgen van klachten als moe zijn, duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid, en misschien wel afbrekende nagels en haaruitval.
Even overdreven genoemd deze klachten, maar het kan wel.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie maar 1 + en die is van mij.. ;-)
Ritsuka
11 jaar geleden
Meningen verschillen over melk, ik vind zelf dat het prima past met mate.
Zelf drink ik alleen een beetj biologische volle melk, de meeste melk zitten allerlei hormonen in, die mij niet echt gezond lijken.
Of ik drink iets van rijstmelk of havermelk, ik gebruik ongeveer 1 literpak per week. Elke dag een liter melk drinken is wel erg veel hoor, en ook veel onnodige kcal. Je drinkt hiermee 460 kcal weg ( http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=202 ) Water krijg je waarschijnlijk niet makkelijk weg omdat je het niet gewend bent. Probeer eens een klein scheutje vruchtensap/ranja er in, of maak een kan met stukjes fruit en/of kruiden als munt en laat dat een dag staan trekken in de koelkast. Veel plassen zegt niet zo heel veel, het gaat om de kleur van je urine. Is die lichtgeel of doorzichtig, dan drink je genoeg. Is deze erg donker, of heeft het een sterke geur, dan drink je waarschijnlijk te weinig. Cola kun je wel drinken als je dat graag wilt, maar probeer het wel te minderen. Melk moet je zeker proberen te minderen, niet goed voor je om er zoveel van te drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn mening, waarin ik iets verder ga dan in mijn antwoord:
-cola=vergif, welke maakt niet uit: suiker of zoetstoffen. (van zoetstoffen wordt je o.a. dik omdat de zoete smaak alleen al invloed heeft op je insuline)
-rijstmelk=suikerwater, havermelk is iets beter, maar wel duur.
-melk is super goed als je rauwe bio melk van grasgevoerde koeien neemt. Dit heeft een vetpercentage van 4 a 4.5%, dit is voedzaam en nog veel meer. Je zal zien dat je minder trek krijgt in "slechte dingen"
Rauwe melk kan je alleen rechtstreeks bij een boer kopen, volle demeter melk (natuurwinkel) is een redelijk alternatief.
Nog beter is om er kefir van te maken, als je geluk hebt woon je in de buurt van een boer die het kant en klaar verkoopt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Helaas heb ik in de buurt geen boer zitten waar ik rauwe melk kan kopen, ben er zeker benieuwd naar.
Natuurwinkel heb ik dacht ik wel in de buurt, ik zal eens rondkijken.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ow, ik zie net dat er vlak buiten de stad een boer zit die rauwe melk en kefir en alles verkoopt. En niet duur!
Heb je nog tips voor ermee te beginnen Jackd? En hoe lang kun je het ongeveer bewaren in de koelkast?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houdbaarheid is afhankelijk van de kwaliteit van de melk, ik drink het nog na 7 dagen in de koelkast. Mindere kwaliteit kan na 3 dagen slechter worden.
Kefir is langer te bewaren, maar na ruim een week wordt het minder lekker.
Rijst is goed met mate, dus niet te veel maar wel onder de voorwaarde dat je genoeg eet.
Dus niet gaan minderen als je eigenlijk te weinig eet.

De reden die je geeft klopt, het zijn bijna alleen maar koolhydraten.
Minderen met koolhydraten is de beste en gezondste manier om af te vallen, maar weer onder de voorwaarde dat je genoeg eet.
Je moet de koolhydraten dus geen vervangen door eiwit en vetten.

In de bron goed leesvoer,
ik ga hier een stuk verder in, maar dat gaat nu waarschijnlijk iets te ver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
sultana = suiker + conserveermiddelen en chemische stoffen
rijstwafel met yoghurt = gebakken lucht met suiker dat kun je beter laten staan en vervangen voor gezonde volwaardige voeding. Geen kant en klaar fabrieksproducten.
Liever een stuk fruit, of een handje ongezouten noten of iets dergelijks.
Of een avocado, heerlijk met wat zout, peper en een beetje citroensap.
Ritsuka
11 jaar geleden
Banaan is prima om te eten hoor, eten hardlopers en fietsers ook veel.
Maar zoals bij alle fruit, te is ook niet goed, 1-2 stuks fruit per dag is prima, en als banaan 1 van de weinige dingen is die jij lust, dan eet je banaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klinkt als iemand die gezond probeert te eten maar nog wat kennis mist. Niet erg, komt vanzelf.
Voor de rest: Wat Ritsuka zegt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb je nog even een plusje gegeven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Ritsuka. Veel voedselproducten zijn in feite snoep, vermomd als gezonde voeding. Sultana's: een paar rozijnen waarvoor je de fiets moet nemen om ze te vinden en verder geraffineerde koolhydraten en hulpstoffen. Rijstwafels met een smaakje: inderdaad, lege calorieën. De meeste kant-en-klare ontbijtproducten: wat granen met een overmaat aan suiker en vaak snoepgoed erdoor zoals chocola. Allemaal niet erg als je een enkele keer per dag zoiets eet maar als je niet uitkijkt ben je de godganse dag aan het snoepen als je alles bij elkaar optelt. En de dappere commissieleden van Convenant Overgewicht onder leiding van Paul Rosenmöller komen er maar niet achter wat de oorzaken zijn van al dat overgewicht...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In die richting zoek ik het duidelijk ook. Van mij ook een plus.