Hoe snel of traag verteerd men eieren?

Weet iemand hoe snel of traag men eieren verteerd?

De meningen op het internet zijn echt tegenstrijdig, sommigen beweren dat het snel verteerd en anderen beweren dat de eiwitten die in eieren zitten zeer langzaam verteren en dus ideaal zijn voor bodybuilders om 's avonds laat nog te consumeren omdat ze een tragere afgifte van aminozuren (eiwitten) hebben, wat is het nu eigenlijk?

Heeft iemand daar een duidelijk en een goed onderbouwd antwoord op a.u.b.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.2K

Antwoorden (2)

Hoe meer vet een eiwit bevat hoe trager de vertering dus hoe langer de afgifte. Zou me niet zo druk maken over de langzame en snelle eiwitten verhalen die ten ronde gaan, de verschillen ga je echt niet terug zien in spiermassa

EI bevat eigeel = vet = semi langzaam opneembaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eieren zijn voor gezonde personen zeer goed verteerbaar, maar af te raden bij sommige diëten zoals een eiwitarm, een vetarm, een zoutarm en het calciumarm dieet.
Eieren verteren het best als ze licht gekookt zijn, of rauw (wat vanwege het risico op salmonellabesmetting echter af te raden is) als ze geklopt zijn.
Gebakken eieren verteren minder goed, maar zijn niet zwaar verteerbaar.

Deze animatie laat mooi zien hoe eiwitten (in het algemeen) door je lichaam worden verwerkt: http://www.bioplek.org/animaties/spijsvertering/eiwitvertering.html
En in tekst wordt het hier goed uitgelegd: http://eigentijdsmagazine.nl/artikel/387-spijs-verteren-doe-je-zo

Eiwit wordt sneller verteerd als het is gedenatureerd. Dat wil zeggen: als de ruimtelijke structuur van het eiwit is ontmanteld. Dat gebeurt in de darm, onder invloed van maagzuur. Maar ook bij het koken, door verhitting.
Eiwit dat niet in de dunne darm kan worden verteerd, wordt in de dikke darm verder afgebroken of omgezet door bacteriën. Hierbij kan zwavelwaterstof vrijkomen, de bekende rotte-eierengeur.
Amadea