Heeft walnotenolie hetzelfde effect als walnoten eten om de cholesterol te verlagen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je je cholesterol willen verlagen? Walnoten zijn prima voedsel en dat is walnotenolie ook, daar niet van. Maar van cholesterolverlaging op zich is nog nooit iemand beter geworden, laat staan dat er iemand een dag langer door geleefd heeft. Het lichaam bepaalt namelijk zelf hoeveel cholesterol er nodig is en maakt dat aan als er niet voldoende toevoer van buitenaf is, dus in de voeding. Die aanmaak door het lichaam zelf is vele malen groter dan de hoeveelheid die in de voeding voorkomt.

Het beste antwoord

Ja, kan je beide gebruiken: Walnoten en walnotenolie
Deze kun je toevoegen aan de salade als je veel stress voelt. Of je nu de noten of de olie gebruikt, beide bevatten veel omega-3-vetten, waardoor het lichaam beter reageert op een verhoogd stressniveau. Tevens verlagen deze vetten de bloeddruk en het LDL-cholesterol, ofwel het ‘slechte’ cholesterol.

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=M62&l=NL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat geen slecht cholesterol. Een verhoogd ldl geeft een correlatie met hart en vaatziekten maar is nimmer de oorzaak van…
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom word er dan altijd gesproken over goede en slechte en totaal cholesterol. Volgens mij bestaat slechte cholesterol wel. De dokter zei dat toch ook...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Saar26: Heb je even? Het is geen makkelijke materie maar ik denk dat ik het wel kan uitleggen. Dokters hebben, generaliserend gesproken, nauwelijks verstand van voeding. Medisch specialisten volgen richtlijnen die ingegeven zijn door de farmaceutische industrie. Dat pakt gelukkig meestal wel goed uit maar met name op het gebied van de cholesterolhuishouding klopt daar maar weinig van. Helaas wordt de invloed van de farmaceutische en in iets mindere mate de voedingsindustrie ook in de huisartsenpraktijk steeds groter. Cholesterol is een heel belangrijke, vitale stof voor de aanmaak van vitamine D, een aantal onmisbare hormonen, zoals cortisol, en vooral gal, nodig voor de vertering van vetten. Het lichaam bepaalt hoe groot de aanmaak van cholesterol moet zijn aan de hand van de noodzaak. Slechts een klein deel van de nodige cholesterol krijgen we binnen met onze voeding. Cholesterol wordt in ons lichaam vervoerd met speciale eiwitten, de lipoproteïnen. Naar de organen met lipoproteïnen van lage dichtheid, LDL, en uit de organen met lipoproteïnen van hoge dichtheid, HDL.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat cholesterol aangetroffen kan worden bij ziekteprocessen in de bloedvaten, vernauwingen en ontstekingen, beredeneerden enkele wetenschappers dat cholesterol de oorzaak van die ziekteprocessen moest zijn. Een gevolg daarvan was dat HDL als het goede en LDL als het slechte cholesterol bestempeld werd. Als je weet dat belangrijke eigenschappen van cholesterol het herstel bij ziekteprocessen is en het remmen van ontstekingsprocessen, dan kun je haast niet anders dan je afvragen of oorzaak en gevolg niet omgedraaid zijn. Tenslotte is er nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat verlagen van het cholesterolgehalte in het lichaam de gezondheid te goede komt. Niettemin zijn er op dat gegeven twee miljardenindustrieën gebaseerd, de farmaceutische en de voedingsindustrie. Wat is dan het bewijs van die industrie? Dat komt er ongeveer op neer dat statines, de belangrijkste groep cholesterolverlagende medicijnen, het risico op hartinfarcten een heel klein beetje verlagen bij een klein percentage van de gebruikers. Dat mechanisme berust hoogstwaarschijnlijk op ontstekingsremming, de kernoorzaak van coronaire hartziekte, van die statines. De farmaceutische industrie legt echter breeduit het accent op cholesterolverlaging, omdat dat het enige criterium is dat wetenschappelijk aangetoond kan worden. Daar zijn in de afgelopen tientallen jaren miljarden mee verdiend. De voedingsindustrie is graag op dat principe meegelift om er eveneens vele miljarden aan te verdienen. Jammer alleen dat de meeste dokters niet een klein beetje kritischer zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een hele boterham voor mij :) ik wil mijn slechte cholesterol verlagen omdat hij extreem hoog is volgens de dokter namelijk 300 en die moet minder zijn of 190. Mijn goeie cholesterol is dan ook hoog maar is niet erg. Het schijnt dat walnoten cholesterol voor 27 percent verlaagt. Van te hoge cholesterol kun je toch een herseninfarct of hersenbloeding krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De richtlijnen rondom cholesterol zijn de afgelopen twintig jaar nogal aan veranderingen onderhevig geweest. Aanvankelijk werd er alleen naar het totaal cholesterol gekeken, later naar het LDL, terwijl momenteel de ratio, zeg maar de verhouding tussen het totaal en het HDL, de belangrijkste waarde is. Ook de streefwaarde wordt met de regelmaat van de klok naar beneden bijgesteld. Dit alles terwijl ons tegelijkertijd verzekerd wordt dat cholesterol een vitale stof is. Zonder cholesterol blijven we niet in leven. Toen ik me dat realiseerde was ik het spoor bijster en ging ik op zoek naar hoe de vork echt in de steel stak. Net als je lichaamstemperatuur geeft de waarde van je bloedcholesterol een signaal dat je lichaam meer of minder actief is om allerlei functies in stand te houden. Er is nooit een verband gevonden tussen de hoogte van het cholesterol en cardiovasculaire ellende van de meest uiteenlopende aard. Als die optreedt kun je stellen dat je lichaam de strijd min of meer verloren heeft, ondanks de inzet van cholesterol. Niet omgekeerd. Voor mij houdt dat in dat cholesterolverlaging een actie is tegen de neiging van het lichaam om natuurlijke evenwichten te handhaven, oftewel je gezondheid te handhaven. Natuurlijk kun je met verkeerde leefgewoontes je gezondheid grondig verpesten. Roken, stress en (een overmaat aan) geraffineerd fabrieksvoedsel staan bovenaan op de top tien voor levensverkorting. Veel voeding die wordt geadviseerd bij een te hoog cholesterol is prima, niet door die cholesterolverlaging op zich maar door het voorkomen van ontstekingsprocessen waarvoor de herstelstof cholesterol nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel ingewikkeld... Mijn goeie cholesterol staat 98 en mijn slechte 187 en mijn totaal cholesterol 300 terwijl het onder de 190 moet zijn. Ik weet ook wel dat cholesterol gezond is maar teveel is toch niet gezond...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb even omgerekend naar de NL waarden in mmol/l. Volgens de geldende normen zit je met je totaal (< 5,0) , je HDL (> 0,9) en je LDL (< 3,0) iets te hoog, terwijl de ratio (3,06 < 4,00) prima is. Dat betekent dat er net zoveel, mogelijk iets meer cholesterol in je lichaam circuleert als bij de gemiddelde mens. Wat is daar ongezond aan, behalve dat je je mogelijk zou kunnen afvragen waarom er in je lichaam iets meer cholesterol nodig is? Cholesterol is nodig en daarom maakt het lichaam het aan. Eet je veel vet, ongeacht of dat verzadigd is of onverzadigd, dan is er cholesterol nodig om gal aan te maken. Vet eten helpt dus om je cholesterol te verlagen. Staat je lichaam onder stress, lichamelijk of geestelijk, dan is er eveneens cholesterol nodig om die stress te weerstaan. Wat ik mis is de triglyceridenwaarde, hoewel dat nog meer dan de andere waarden een momentopname is, hetgeen de meeste mensen zich niet realiseren, evenals dat koolhydraten meer invloed op de lipidenwaarden hebben dan vetten in de voeding. Ik zou me sowieso over cholesterol niet zo druk maken en zeker niet om die waarden. Laat de natuur zijn gang maar gaan. Als je bezorgd bent om je gezondheid dan weet je best wel hoe je die kunt verbeteren. Voldoende beweging, vermijden van junkfood en geraffineerde fabrieksmeuk en voldoende groente en fruit maakt al het verschil tussen gezond en ongezond. Mediterraan toetje? Griekse yoghurt met walnoten en honing. Gewoon genieten van het leven is ook heel goed voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vet eten helpt het cholesterol verlagen? Het moeten dan wel gezonde onverzadigde vetten zijn? Ik lees hier gezond vet eten helpt om het cholesterol te verlagen? Is het niet omgekeerd? Van die ratio geloof ik je zeker maar denk niet dat ongezonde voeding je cholesterol verlaagt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is maar één soort vet echt ongezond en dat is transvet, kunstmatig geharde plantaardige olie. Echter, hoeveelheden spelen ook een rol bij linolzuur en alfa-linoleenzuur, de essentiële vetzuren.Er is ons jarenlang aangeraden om grote hoeveelheden linolzuur te gebruiken omdat het het cholesterol zou verlagen. Die verlaging in het bloed treedt dan wel op maar de oorzaak daarvan is dat ie cholesterol aan het bloed onttrokken wordt omdat linolzuur op celniveau allerlei ziekteprocessen veroorzaakt. Gezond en ongezond is dus niet zoals ons vaak wordt voorgesteld. Verzadigd vet is niet ongezond. Het verhoogt het LDL maar ook het HDL. Als je overigens kijkt naar de invloed van vetzuren op het cholesterol is dat uiterst minimaal. Wel kan ongezond eten ziekteprocessen veroorzaken waar op de duur cholesterol voor nodig is als herstelstof. Omdat er voor de vertering van vet gal nodig is verlaagt vet het cholesterol, de grondstof voor gal. Dat is natuurlijk zeer tijdelijk, omdat het lichaam ervoor zorgt dat het cholesterol op het benodigde peil blijft.