Hoeveel vocht houd zout vast?

Zout staat bekent dat het vocht vast houd in het lichaam, daarom mag je niet te zout eten o.a. Maar wat zijn daarin de verhoudingen; vanaf hoeveel mg/gram zout merk je echt dat je vocht vasthoud en hoeveel vocht houd je bijv. vast per gram zout?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
niet op deze manier te zeggen. verschilt per persoon hoe snel je er last van hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan zout überhaupt liters vocht vasthouden?
Ritsuka
11 jaar geleden
Je kunt niet echt spreken over liters vocht. En zoals ik al zei, het verschilt per persoon.

Het beste antwoord

Dat hangt vooral van de werking van je nieren af. Zijn je nieren gezond dan scheiden ze zonder probleem enkele grammen zout uit waardoor je lichaam geen extra vocht vasthoudt. Daarom is voor een gezond persoon iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid zout geen enkel probleem, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd. Werken je inwendige organen, met name hart en nieren, minder goed dan kan meer zout inderdaad zorgen voor vasthouden van vocht maar hoeveel dat precies is hangt van teveel factoren of om daar een exact antwoord op te geven.